Rødbeter, hvor mye?

Hei.
Jeg har lest en del om rødbeter i øl for å få en fin rødfarge, men ingen som har skrevet noe som helst om hvor mye.
Noen som kan hjelpe?

Har aldri brukt det selv, men ville prøvd meg frem med litt og litt. Husk at rødbetsaft endrer farge med væskens (ølets) syreinnhold. (guttungen brukte det som indikator i et syre-baseeksperiment på skolen). Endrer seg fra lys rosa til mørk blå

Askjetil skrev:
Hei.
Jeg har lest en del om rødbeter i øl for å få en fin rødfarge, men ingen som har skrevet noe som helst om hvor mye.
Noen som kan hjelpe?

Hva med å bruke Melanoidin malt, Det gir en fin maltsødme og farge, samt at det faktisk har noe i øl å gjøre.. :)

Jeg ville ha foreslått å sette mengden rødbeter til 0. De eksperimentene jeg har hørt om med rødbeter har snarere gitt brunt enn rødt øl, og jeg kan ikke helt se for meg at smaken skal funke så godt i øl (selv om rødbeter er NYDELIG spise!).

Som Odland sier gir bjørnebær (og bringebær) fin farge, og smak, til øl.

Melanoidinmalt er prøvd uten at eg ble særlig fornøyd med fargen.

Eg har tidligere lest om vellykkede brygg med rødbeter.... (håper hukommelsen min ikke spiller meg et puss :)) men bjørnebær og bringebær skal legges på minnet hvis det ikke kommer noen her med gode erfaringer :)

Har brukt frossen Eldorado skogsbærblanding i et øl jeg lagde for noen år siden. Fargen vart bra og jeg synest heller det ikke satte så mye smak. Jeg brukte også Melanoidin malt i samme batchen. Husker ikke helt, men jeg tror jeg brukte 1, eller 2 poser på 50 liter, siste 5 min av koken. Hadde bærene i en finmasket tøypose sammen med en stein slik at de sank litt nedi kjelen. Presset ut saften fra posen med desinfiserte hansker. Give it a try!  :laugh:

Bjørnebær blir kanskje alternativet for meg... Noen som kan tipse om hvor mye? hvor lenge skal det kokes? osv....

... håper fremdeles på innspill her .... også ang rødbeter  :yes:

Har brukt bjørnebær i flere øl, men det har alltid vært surøl eller øl med brettanomyces. Da har jeg brukt 4-5 kg frosne bær til ca. 20 liter, tint dem og hatt dem i sekundærgjæringskar. Om du skal koke og bare få farge, kan du nok bruke en del mindre, ja. Smaks- og aromamessig er dog koking ikke så bra. Ha heller bær i et sekundærkar og stikk det ferdiggjærede ølet om til dette.

Har brukt bjørnebær i flere øl, men det har alltid vært surøl eller øl med brettanomyces. Da har jeg brukt 4-5 kg frosne bær til ca. 20 liter, tint dem og hatt dem i sekundærgjæringskar. Om du skal koke og bare få farge, kan du nok bruke en del mindre, ja. Smaks- og aromamessig er dog koking ikke så bra. Ha heller bær i et sekundærkar og stikk det ferdiggjærede ølet om til dette.

Har planer om å tine bjørnebør i sekundærkar, og stikke om øl for og få ekstra rødfarge. Noe tips til hvor lenge øl stå i sekundærkar med bjørnebær før det flaskes?

Mikeller har jo en spontan røbeteøl - https://untappd.com/b/mikkeller-spontanbeetroot/517557 Om dere kjenner folk som baker kaker spørr om "Red Velvet" typisk er at den blir brun, ikke rød. Nevnt over i tråden så reagerer med syrenivå og kan brukes om man ikke har PH meter for handen under brygging - https://en.wikipedia.org/wiki/Anthocyanin#/media/File:Indicateur_chou_rouge.jpg https://en.wikipedia.org/wiki/Anthocyanin Laget i påsken i blodappelsinøl men den fine anthocyanin baserte rødfargen var borte når flaskene var ferdigkarbonerte.

Tilbake
Topp