Røde ølflasker

Så disse på IKEA og lurer på om de vil funke som ølflasker?
Funker jo med blå flasker (1664-øl) så hvorfor ikke rødt?received_1085710265759845.jpeg
 
test med 16 gram sukker pr. liter pluss gjær, forøvrig stopper rødt glass blått lys som ikke er bra for hverken øl eller noe annet ....
 
Brun, blå, rød og blank slipper alle forskjellig lys gjennom. Mellom rød og blå ligger mye spekter.
 
Hvorfor skulle de ikke tåle trykket?
Fordi IKEA? :)

Det står bla dette i «bruksanvisningen»:

Dersom du vil sterilisere flasken med varmt vann, så forvarm den først med varmt vann fra kranen. Dette forhindrer at glasset sprekker. Vask og tørk dette produktet før du bruker det første gang. Kun til mat og drikke med makstemperatur på 50 °C.

Oppvaskmaskinsikker opp til 60 °C.


Syns ikke dette indikerer solide ølflasker.
 
De ikeaflaskene med patentkork jeg har vært borti før har ihvertfall vært helt ubrukelige. Holder ikke rett om du snur dem opp ned engang, og kjentes veldig tynne i godset.
 
Jeg har en annen erfaring, jeg har brukt dem til mjød (ukarbonert), og de virker solide synes jeg.
Jeg har flasker som har stått i flere år, og det har ikke vært noe problem, men som sagt, ukarbonert innhold.

Bruker dem også til ingefærshot og da ristes flasken godt når den tas ut fra kjøleskapet uten at det noen gang har vært tegn til lekkasje.
Men de har kanskje flere typer?
 
Jeg har en annen erfaring, jeg har brukt dem til mjød (ukarbonert), og de virker solide synes jeg.
Jeg har flasker som har stått i flere år, og det har ikke vært noe problem, men som sagt, ukarbonert innhold.

Bruker dem også til ingefærshot og da ristes flasken godt når den tas ut fra kjøleskapet uten at det noen gang har vært tegn til lekkasje.
Men de har kanskje flere typer?
Det kan hende. Jeg kjøpte jo ikke flere enn den ene gangen.
 
Den "bruksanvisningen" gjelder nok alle glassflasker og jeg har ikke inntrykk av at Ikea-produkter har lav kvalitet.
Ville nok heller vært bekymret om korken holder tett under trykk.
Det er vel vanlig å koke saftflasker før de fylles med kokende saft. Akkurat samme prosedyre som for syltetøy.

50⁰ syntes jeg høres lite ut.
 
Det er vel vanlig å koke saftflasker før de fylles med kokende saft. Akkurat samme prosedyre som for syltetøy.

50⁰ syntes jeg høres lite ut.
"Dersom du vil sterilisere flasken med varmt vann, så forvarm den først med varmt vann fra kranen."

Det tolker jeg som at flaskene kan kokes, men at kalde flasker ikke må legges i kokende vann. Det gjelder vel alt vanlig glass?

Når den skal fylles med innhold gjelder maks 50°, synes det høres fornuftig ut jeg.
 
Men de har kanskje flere typer?
Jeg kjøpte 12 stk når jeg begynte å brygge. De skulle uansett stå mørkt og kaldt. De var både tykke og holdt på gass. Usikker om de forringes over tid siden de ble gitt bort for mange år siden
 
Tilbake
Topp