Rødt øl - valg av malt

Hei;

Har tenkt å brygge en rød ale, ser for meg en halvmørk og meget rød farge. Noen forslag til valg av spesialmalt for å oppnå dette? Lurer på om det er nok å bruke generøse mengder mørk crystal, men mistenker at dette vil gi et mer rødbrunt øl.
 
En liten dash med roasted barley (30-50g) vil gi en fin rødtone.

Brew Strong hevder de at et mørkt nok øl alltid vil være rødt (om enn ugjennomsiktig: hold en stout opp mot lyset, så vil du se at den er rød i kantene), men etter min erfaring går skalaen mer i gul-brun retning med f.eks. Carafa Special.
 
Du kan også gjøre som Nøgne Ø, og bruke rødbeter. Ihvertfall hvis det bare er fargen du er ute etter.
 
Mørk krystallmalt fungerer også fint, du trenger ikke så store mengder for få rødfarge.
Generøse mengder spesialmalt kan fort velte smaksbildet, hadde en liten overdose mørk krystall i høst. :)
 
Special B, Roasted Barely og Melandoidin gir alle nydelig rødfarge. Jeg har også prøvd CaraRed men en må bruke gaanske mye av den for å få fin farge og det ølet ble litt for søtt...
 
Takk for tips folkens. Melanoidin har jeg aldri hørt om eller brukt før, hvor store mengder er det snakk om?
 
Tilbake
Topp