k.ped skrev:Jeg ville nå latt det koke litt mere iallefall. Noen grunn til at du ikke får mere kok?
Kenneth
Jeg ihvertfall at steriliseringen foregår ved 85 grader eller høyere.glennrlie skrev:Først og fremst tenker jeg på isomerisering av alfasyrer i humlen. Så har man andre faktorer som konsentrering av vørter (for sterkere øltyper), sterilisering, stoppe enzymaktivitet og fargeutvikling på ølet. Sitter ikke på noe vitenskapelig belegg for at disse faktorene gjør seg bedre med en rullende kok kontra småputring, men holder likevel en knapp på at rullende kok forsterker disse aktivitetene, så det er my two cents.
Men det jeg lurer på - Har det veldig mye å si om man småputrer på 97 grader, eller man "fosskoker" på 100 grader?Gahr skrev:God bevegelse og temperatur fjerner DMS mer effektivt pga. bevegelse og derfor raskere fordamping. Koagulering av proteiner skjer bedre (mer klumping) ved god bevegelse i kokingen. Isomerisering av alfasyrer skjer mer effektivt ved høyere temperatur.
Sederja - Da blir den brukt i Kölschen som står på planen om 2 uker.Gahr skrev:It's a kind if magic: http://www.bryggselv.no/products/defoamer-foam-control-
Nja, på min komfyr, så er det bare ha platen på 9 til det begynner å komme bobler, og slå den ned på 8 - Da legger den dønn stabilt på 97 hele løpet.protto skrev:Men kva er grunnen til at du ikkje vil la det koke? Det er lettare å holde ein stabil temperatur på 100 grader enn 96 grader
Det viktigaste er uansett at du har ca 8% avdamping pr. time.
Nja - I dag gikk jeg fra 12L til 11L på 75 minutter, så - Nei.Gahr skrev:Får du tiltsttekkelig avdamping da?