Rolling boil vs 97 C

Hans Einar skrev:
Skal ikke ha sterke meninger her, men når noen her inne har brygget noe av det beste ølet som er laget her i landet, i flere tiår.. og er villig til å dele kunnskapen, ja da velger jeg å følge rådene i stedet for å gå opp veien selv. Men det er nå meg.

--
Skjønner det - Men, og det er et men,jeg setter spørsmålstegn ved alle råd - Jeg vil vite hvorfor, hvordan og om det kan gjenskapes under kontrollerte former. Og er det dokumentert.
Slik har jeg alltid vært, og vil alltid være.
"The why in the how"
Tro meg - jeg verdsetter kunnskapen til Gahr ekstremt høyt - Men hvor hadde verden vært i dag, uten folk som spurte "Hvorfor" og "Hvordan".
Jaja - Jeg durer videre.  :beersmiley:

Veldig enig med deg der. Er helt avhengig og vite hvordan noe er gjort og hvorfor man gjør det, men jeg trenger ikke å finne opp kruttet på nytt. Vil bare vite hvorfor man gjør som man gjør og hva som gjør at det sprenger.
Klokken er to så det kan hende jeg bare prater surr.

Duckboot skrev:
Gahr skrev:
Får du tiltsttekkelig avdamping da?
Nja - I dag gikk jeg fra 12L til 11L på 75 minutter, så - Nei.

Men når jeg smekker litt foam control i, så kanskje jeg kjører hardt på neste brygg. Briste eller bære.

Uansett, så har mine to BIAB-brygg blitt ganske OK igrunnen. Jeg vet de ikke er optimale, men jeg jobber meg sakte mot noe skikkelig bra.

Tilsett humle, gjærnæring osv. forsiktig, det koker lett over hvis du dumper det rett i en full kjele ;)

Bjarte H skrev:
Duckboot skrev:
Gahr skrev:
Får du tiltsttekkelig avdamping da?
Nja - I dag gikk jeg fra 12L til 11L på 75 minutter, så - Nei.

Men når jeg smekker litt foam control i, så kanskje jeg kjører hardt på neste brygg. Briste eller bære.

Uansett, så har mine to BIAB-brygg blitt ganske OK igrunnen. Jeg vet de ikke er optimale, men jeg jobber meg sakte mot noe skikkelig bra.

Tilsett humle, gjærnæring osv. forsiktig, det koker lett over hvis du dumper det rett i en full kjele ;)
Eg fyrer med gass og får ein god rullende kok, men når humle skal i skrur eg ned flammen til nesten ingenting for så å guffe på. Då forhindrer eg overkok.

Har lurt på dette selv, og kom fram til at jeg ikke fikk nok avdamping uten rolling boil. Jeg synes også det er verdt å stille spørsmål til fastslåtte teorier, og som tidligere lærer vet nok Gahr at vi ikke er respektløse for det om vi tyter og vil ha det inn med teskje. At han tar seg tid til å svare oss er enormt motiverende og nesten uvurderlig. Som barn av to lærere vokste jeg opp med ordspråket: "Man lærer så lenge man har elever", vi får håpe han har litt igjen for det selv også! :)

Tilbake
Topp