Rookie med sitt første brygg – og en kardinalfeil eller to

Gikk for en American IPA minibatch ekstraktbrygg (LME) med forventet OG/FG på 1.066/0.015
Mesket ihht oppskrift spesialmalt i maltpose i 7,5 liter vann, oppskriften sa 70 grader, men jeg hadde nok 71-72 grader.
Tenkte jeg hadde lyst på litt mer power enn forventede 6% ABV, så heiv opp 450 g lys spraymalt med 15 min igjen av koketiden. Ingen gjærnæring.

Feil 1: Kokte hele perioden (60 min) MED lokk (som riktignok har et lite hull i seg for å slippe ut litt damp. Ble selvsagt hysterisk redd for DMS da jeg oppdaget nybegynnerfeilen.

Etterfylte ca 0,5 liter vann før nedkjøling av kjelen i kaldt vann i badekar. Rehydrerte gjæren (West Coast M44) forskriftsmessig.

Feil 2: Tok OG som man skal på 20 grader, den viste hele 1.090.
Overførte til gjæringskaret, men så oppdaget jeg at jeg bare satt med bare 6,2 liter. Etterfylte med ca 1,8 liter destillert og nedkjølt vann, slik at jeg oppskriftsmessig satt med 8 liter til gjæring, men glemte rett og slett å ta ny OG etter at væskevolumet var «riktig».

Gjæringskaret sto kjølig, særlig første uka, kanskje på 17 grader, men pga problemer med stabil temperatur varierte det nok mellom 16 og 18,5 grader.
Stormgjæring begynte etter ca ett døgn. Tørrhumlet med 24g Cascade etter 7 dager, pellets rett i bøtta. Ellers har brygget stått i svart søppelpose, helt rolig.

I dag, dag 12: Det plopper ca 1-2 ganger i minuttet i gjærlåsen.
Tok første FG på 20 grader og fikk litt bakoversveis, den viser 1.012.
Smakte på ølet. Ingen bismak av mais eller andre ting, smakte bare jævlig sterkt, (er glad i litt sterk IPA) litt gjærsmak, men bra humlebitt og ellers god på smak synes jeg.

Så til spørsmålene:

1.Er det riktig at OG synker ca 2 streker pr liter tilsatt vann? Altså at jeg med en OG-måling i 6,2 liter på 1.090 kan forvente at reell OG etter 1,8 liter etterfylling var ca 1.086? (jeg glemte som sagt å måle OG i 8 liter..)

2. Er dette bare en helt fantastisk bra utgjæring, (1.012 mot forventet 1.015) eller er det noe som er helt på viddene noe sted? Kan virkelig 450 gram spraymalt i ca 8 liter kok øke ABV fra forventede 6% til rundt 10%? Synes det var en litt voldsom økning.

3. Det ligger fortsatt en del gulhvitt grums rundt i toppen av ølet i gjæringskaret. Er dette normalt/vanlig?

Hvis antakelsen min om en «egentlig» OG på ca 1.086 (ref spm 1), har jeg en utgjæring på over 81% og en ABV på nærmere 10%. Noen grunn til å rynke på nesa av disse talla? Tenker å ta ny FG dag 14 (om to dager) og håper da at jeg kan flaske…
 
1: Nei. Din OG var ca 1.070.

2: Ganske normal utgjæring, OG var som sagt 1.070 basert på tallene dine.

3: Helt normalt.

Dette blir øl, men vent med flasking til gjærlåsen slutter, og SG har vært stabil i to døgn.
 
Takk for svar!

Det forklarer jo den lave gravitymålingen på dag 12. OG på 1070 gir en ABV på 7,6% hvis SG ikke fortsetter nedover, mot forventet 6% uten den ekstra tilsatte spraymalten. Det betyr at 450 gram spraymalt i et 8 liters kok øker alkoholprosenten med 1,6, dette er vel også innafor normalen?
Har da en (foreløpig) utgjæring på 82%, bedre enn forventede 77%, så det må man vel være nøgd med, så lenge alt ellers er vel. (Har hørt at ekstraktbrygg oftest gir dårligere utgjæring enn all grain, men man hører jo så mangt.)

Hvordan er utregningen/formelen/malen som viser hvordan vannuttynning påvirker OG?
 
Det ligger en del kalkulatorer på nett, jeg bruker de som er i Brewfather.
Hvis OG i 8 liter var 1.066 skulle 450g DME løftet den til 1.087, så det spørs om ikke en eller flere av målingene dine er feil?
Nå har jeg aldri brygget fra ekstrakt, men vil jo tro at det er vanskelig å bomme på effektiviteten der?
 
Det ligger en del kalkulatorer på nett, jeg bruker de som er i Brewfather.
Hvis OG i 8 liter var 1.066 skulle 450g DME løftet den til 1.087, så det spørs om ikke en eller flere av målingene dine er feil?
Nå har jeg aldri brygget fra ekstrakt, men vil jo tro at det er vanskelig å bomme på effektiviteten der?
Han målte vel aldri 1.066, det var bare det oppskriften sa.
 
Akkurat, 1.087ish OG etter ekstra tilsetting av 455 g DME i 8 liter, når forventet er 1.066 uten spraymalt, er jo det jeg selv også antok var riktig. Det sannsynliggjør også riktigheten av OG-målingen på 1.090 i de 6,2 literne jeg satt igjen med etter kjøling.
Så hvordan framkom tallet 1.070?

Mye som kan være er omtrentlig i bryggeprosessen sikkert, men dette er HELT sikkert:
Begge SG-målingene er riktige. (OG 1.090 i 6,2 liter etter nedkjøling og før tilsetting av 1,8 l vann, og 1.012 på dag 12.) Målt på nøyaktig 20 grader med riktig kalibrert hydrometer (spot on på 1 i rent vann)

Er usikker på alkoholprosenten da jeg glemte å ta ny OG-måling etter etterfylling med 1,8 l vann rett før gjæring, og synes OG/FG -forholdet viser en merkelig høy effektivitet. Men er OG egentlig 1.070, som det sies over her er det jo mer "normalt", det unormale da er i så fall heller at tilsettingen av ekstra DME bare gir et helt marginalt utslag i forhold til forventet.

Det har forresten blitt stille i gjærlåsen nå (dag 13), så den er nok mer eller mindre ferdig.
 
Her er fakta:

1: OG på 6.2l var 1.090.

2: med 450g tilsatt dme vil det si at OG fra selve ekstrakten var ca 1.063 ved 8l vørter.

3: Tilsetter du 1.8l vann i 6.2l vørter med SG 1.090 blir OG ca 1.070.

Det jeg stusser på er hvordan OG fra ekstrakten kan være lavere en forventet når vannmengden er så mye lavere, estimert ca 1.049 hvis du hadde hatt 8liter vørter før tilsetting av DME.

Når du bare løser opp LME i rett mengde vann våger jeg å påstå at det er umulig å bomme med 17 poeng.
 
Sist redigert:
Denne er nå ferdig og prøvesmakt av en spent førstegangsbrygger som har drukket mye IPA før, og jeg må si jeg er nesten sjokkert over hvor bra den ble, etter koking med lokk og vingling mellom 16.5 og 20.5 grader i gjæringsperioden, og med det aller enkleste bryggeutstyr.
Flasket med FG på 1.011 og to karboneringsdrops i 0,75 liters flasker med patentkork, satt i romtemperatur to uker pluss en uke i kjøleskap.

Dette er et ekstraktsett fra BryggSelv beregnet for små batcher (7,5 l ferdig øl). Ren smak, masse humlebitt, overraskende klar, med nydelig aroma, og bra styrke. Er det virkelig så lett, eller har jeg bare hatt en solid dose beginner’s luck?
Eneste jeg stusser over er at den litt for fort blir flat og dau i glasset. Det er bra med trykk når jeg åpner flaska og fint skum ved helling, men hva skyldes det at den flater ut såpass fort? Antar at det ligger litt IPA’ens natur, men dog. Noe jeg kan se på til neste brygg?
 
Hvordan er utregningen/formelen/malen som viser hvordan vannuttynning påvirker OG?
Multipliser OG med det opprinnelige volumet (i liter) legg til det antall liter du setter til * 1000 og del det tallet du får på det nye volumet i liter.

I ditt tilfelle
Opprinnelig 1090 * 6.2 = 6758
tilsatt 1.8* 1000 = 1800
Ny total = 8558
Delt på 8 = 1070 (dvs 1069.75)

Forklaring: OG er et mål for tetthet g/liter, så opprinnelig hadde vi 1090g/l *6.2 l =6758 gram mesk. Legger til 1.8 liter vann = 1800 gram og vi sitter med 8558 gram tynnere mesk. Da sitter vi med 8558 gram mesk i et volum på 8 liter, som da gir 8558/8 = 1070 gram/liter.

Det er to forenklinger her: Vi sier at 1liter vann = 1000 gram, det stemmer strengt tatt bare ved 4 grader og det er strengt tatt ikke helt riktig, men greit nok her å si at volumet øker med den vannmengden vi setter til (Skal dette gjøres helt riktig, skulle du merket av 8 liter i beholderen du hadde mesken i og fylt opp opp til den, men sånn du målte ut er greit nok). Men med målenøyaktigheten på bryggeutstyr er dette ikke noe å bry seg om.

1024px-10mL_Messkolben_mit_Schliff_A.jpg

I labarbeid bruker man denne typen flasker for å fortynne noe, da fyller man det som skal fortynnes i flasken og fyller i vann opp til linjen på halsen og passer på at alt holder 20 grader - men da er man på en nøyaktighet som er langt over det en hjemmebrygger trenger.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp