Rookie spm- Muntons Gold

Hei

Skal sette i gang med mitt første brygg imorgen. Skal ha det utstyret jeg trenger til det og gjør det med en kompis som har gjort dette en gang før. Har kjøpt 3kg Muntons Gold Continental Pilsner for å gjøre det noe enklere i starten. Dette skal være ett alt-i-ett- sett. Kan jeg bruke det som det er, følge anvisningene, eller er det noen endringer jeg kan gjøre for å gjøre den bedre? Etter å ha lest litt fant jeg ut at den kan bli litt lys, det var litt bom etter min smak. Men, men.
Oppfattet det som at temperaturen i rommet som gjæringstanken skal ligge på 18-21 grader (?!). Er det riktig, eller vil prosessen bare smelle i gang og dø ut da?

Tips og diverse tas imot med takk.

Hilsen øl-elsker uten peiling på prosessen

Les dette:

Bedre instruksjer for brygging fra ølsett
http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/41-bedre-instrukser-for-brygging-fra-olsett

Navn skrev:
Hei

Skal sette i gang med mitt første brygg imorgen. Skal ha det utstyret jeg trenger til det og gjør det med en kompis som har gjort dette en gang før. Har kjøpt 3kg Muntons Gold Continental Pilsner for å gjøre det noe enklere i starten. Dette skal være ett alt-i-ett- sett. Kan jeg bruke det som det er, følge anvisningene, eller er det noen endringer jeg kan gjøre for å gjøre den bedre? Etter å ha lest litt fant jeg ut at den kan bli litt lys, det var litt bom etter min smak. Men, men.
Oppfattet det som at temperaturen i rommet som gjæringstanken skal ligge på 18-21 grader (?!). Er det riktig, eller vil prosessen bare smelle i gang og dø ut da?

Bruk ikke sukker i settet, kjøp heller beer enchanter på europris som er en blanding av spraymalt og druesukker. Du kan også redusere vannmengden noe på sette (minus 2-3 liter) og om du liker humle så kan du jo tørrhumle med noen gram humle (om du har) Ellers er gjæren som følger med ganske tilgivelig så 18-21 grader er fint  ;)

Mange som starter ølbryggingskarrieren med ølsett og det er jo enfin introduksjon. Jeg satte ett ølsett fra europris og så hoppet jeg direkte over til allgrain  ;)

kintii skrev:
Navn skrev:
Hei

Bruk ikke sukker i settet, kjøp heller beer enchanter på Europris som er en blanding av spraymalt og druesukker. Du kan også redusere vannmengden noe på sette (minus 2-3 liter) og om du liker humle så kan du jo tørrhumle med noen gram humle (om du har) Ellers er gjæren som følger med ganske tilgivelig så 18-21 grader er fint  ;)

Mange som starter ølbryggingskarrieren med ølsett og det er jo enfin introduksjon. Jeg satte ett ølsett fra Europris og så hoppet jeg direkte over til allgrain  ;)

Er det noe sånt: http://europris.no/kunder/europris/euro.nsf/pages/produkt?open&gruppeid=B0801&artnr=156608&qm=sym,3,0,0,0,0 Hvor mye hiver man oppi og er det sukker eller noe annet i kittet jeg skal ta bort da? Redusere vannmengden vil gi høyere % og noe mer bitterhet, eller tar jeg feil?

Godt å høre at 18-21 grader går fint. Det er temperaturen i inne-boden min. Kjellerboden er på 6-8 grader så det passer ikke.

einarpost skrev:
Takk for god link. Gode tips jeg kan ta med meg videre.

Det settet du har kjøpt er 3 kg og trenger egentlig ikke tilsettes noe, men hvis du gjør det blir det sterkere.
De boksene skal tilsettes sukker etter oppskriften, da bør man erstatte sukkeret med den enhanceren eller spraymalt.
Riktig at du kan justere ned vannmengden ja..

Edit;  det settet er vel for 23 liter og skal bli ca 4,5%.  Hvis du da tilsetter en hel kilo enhancer vil det ifølge beercalc 6,7%

Blir det litt drøy smak for en såpass lys øl kanskje? Burde gjerne redusere mengden litt?

Stort tenker jeg "desto høyere prosent, desto bedre". Ikke fordi jeg er fjortis, men fordi jeg ikke kan innta for mye væske på kort tid av medisinske grunner ;D men det må jo smake godt også!

Ville vel kanskje prøvd med en halvkilo første gangen hvis du er usikker på det.  Men personlig syns jeg det smaker godt også med lysere øl med den styrken.

Tim skrev:
Ville vel kanskje prøvd med en halvkilo første gangen hvis du er usikker på det.  Men personlig syns jeg det smaker godt også med lysere øl med den styrken.
Kan ta et sted i mellom og prøve meg på 750gram da :)

Søkte litt på beer calc, men forstod ikke helt opplegget. Har du en link til en ålreit side?

Du bør så absolutt bytte ut den gjæren som er med det settet med noe annet. F.eks. Safale US-05 hvis du vil lage en ale.

Kjetil S skrev:
einarpost skrev:

Neeeeei. Den der påstår at man skal koke ølsett. Da vil all humlearoma forsvinne og smaksbalansen forrykkes. Det holder å bruke ekstrakt istedenfor sukker (denne ekstrakten må kokes), og bytte ut gjæren med noe bedre. US-05 er en god tørrgjær.
Nå ble jeg litt forvirret. Er sukkeret allerede blandet i ekstraktet slik at jeg ikke kan erstatte det med spraymalt uansett (som sagt, pakken ligger hos en kompis så jeg kan ikke sjekke selv). Står at man ikke skal koke det på pakken ja:)

Hvis du koker opp 5 liter vann kan du løse opp ekstrakten pluss evnt tilsetting som spraymalt, enhancer, også fyller du opp med kaldt friskt vann før gjærtilsetning. Da blir det som regel passe temperatur i gjærspannet før du tar i gjæren.

Lurt å legge boksene i en kjele med varmt vann en stund før dy åpner dem, da går det lettere å helle ut ekstrakten.

Tim skrev:
Lurt å legge boksene i en kjele med varmt vann en stund før dy åpner dem, da går det lettere å helle ut ekstrakten.
Eller sette boksen i stekeovnen på 50 grader :)
Etter tømming skylles boksen med en halvliter av det kokte vannet (kokende enda..)

Takk for tips om oppvarming. 3timer til start!:)

Men det er vel noe sukker jeg kan ta ut av kittet før jeg hiver i enhancheren, eller skal det legges til uten å fjerne noe?

Nei det er ikke noe sukker i settet, bare to bokser med ekstrakt som du skal bruke begge. 
Som sagt er det settet du har kjøpt beregnet for å bruke som det er uten noen tilsetninger.
Hvis du likevel tilsetter brewenhancer blir brygget sterkere.

De er de andre som består av kun en boks som må ha tilsetning.
Oppskriften på dem sier vel 1 kg sukker, og smaker det egentlig veldig kunstig.
Derfor anbefales det å bruke brewenhancer eller spraymalt istedet for sukker.

Takk for hjelp Tim. Så ut som om du hadde lagt inn en utregning på 750g spraymalt i den kalkulatoren også med resultat på 6,2%. Tror jeg kjører på med det. Nå gleder jeg meg!

Prosessen later til å ha gått fint. Tok noen timer mer enn det behøvde siden det var første gang. Var ferdig rundt 0200 i natt. Tidlig i ettermiddag begynte det å boble i gjæringslåsen når temperaturen i rommet gikk opp til 19-20 grader. Den var kun på 18 grader først. (skal stå i 18-21 grader). Da er det ca en uke ventetid før tapping etterfulgt av 3 uker til med venting:)

Krysser fingrene for at jeg har klart desinfisering og renholdsrutinene godt nok, så langt. Brukte San til desinfisering av gjæringskar, termometer, rørepinn osv. Det er riktig at restene av dette bare skal bli liggende og ikke tørkes eller skylles bort fra deler som er i kontakt med ølen?

Tilbake
Topp