Røre inn oksygen i starter

Torskarr

Norbrygg-medlem
Noe jeg trenger forklart...
Når jeg setter starter, og jeg benytter erlenmeyerkolbe som mange andre, så gjør jeg som anbefalt å rører underveis. Dvs jeg snurrer kraftig på kolben for å simulere det en magnetrører gjør. White shaking er det ikke i følge starterkalkulatorene?

Toppen av kolben er dekket med litt folie.

Er det ikke slik at CO2 som er tyngre enn O2 bare fortrenger all oksygen nede i kolben? Og det jeg da rører inn i starteren er mer CO2? Det er dette jeg ikke får til å stemme... Noen som kan forklare?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Røring slår ut CO2 av løsningen, en av fordelene med magnetrører. Ingen kjemiker jeg, men tror at om den er ute av løsning vil den ligge som et teppe over startervørteren. Skal den blande seg igjen er man nok avhengig av trykk.
 
Så poenget med kontinuerlig røring er altså ikke å røre ny oksygen inn i vørteren, men å røre produsert CO2 ut av vørteren..!?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hensikten med rører er å få oksygen til gjæren for å skape optimale forhold for vekst. Tviler på at det er nok CO2 i kolben til å "blokke" all oksygen fra å komme til, hvis ikke hadde vel konseptet magnetrører vært feilslått.
 
Mye av vitsen med rører er å få inn mest mulig oksygen, men spørsmålet var vel hva som skjer med co2
 
Det produseres CO2 mange ganger den ledige plassen i kolben, så mao det er en jevn strøm av CO2 som stiger opp og "renner" ut av kolben. Hvis poenget er å røre oksygen inn i vørteren, så fordrer det at det er oksygen i den gassblandingen som har kontakt med overflaten i kolben. Jeg skjønner som sagt ikke hvordan dette henger sammen, intil noen snur opp ned på den logikken jeg har hengt meg opp i. Eks: "Poenget er å røre CO2 ut av vørteren, den har nok o2!" Eller "Selv om det er jevn strøm av CO2 ut av kolben skjer det magisk nok en tilstrekkelig tilførsel av o2 slik at det alltid er rikelig med o2 som blandes inn"... Men jeg har enda til gode å få noe i den retning, og litteraturen sier lite om det. På tide å slutte å være nysgjerrig - det holder med å være tørst!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Teoretisk kan man få 46 gram tørr gjær fra 100 g dme. Vi får bare en brøkdel av dette. Fordi gjæra svitcher over til anaerob gjæring og produserer alkohol i stedet for gjær. Men vi får inn mye mer O2 før dette skjer i en magnetrører, mye mer. Og vi får ut co2 som også gagner gjæra. Av og til (og jeg anbefaler det ikke til noen andre) kan jeg finne på å tilsette litt ren O2 (for mye dreper gjæra) akkurat når første tegn på gjæring vises i starteren. Har selvfølgelig ikke målt og veid men er sikker på at dette gir vesentlig mer gjær ut i fra de resultatene jeg får.

Troester har gjort en del forsøk og hevder i motsetning til mange (felere her inne) at stor vortex på røreren også gir mer gjær enn en liten.

mvh

Bårdd
 
Takker! Da forstår jeg det slik at røre og riste er viktig i begynnelsen - for å tilføre o2 mens gjæren driver formering. Når vi ser bobler, brusing og produksjon av CO2 så er vi forbi dette, og poenget med røring deretter er for å få ut CO2 mer enn for å få inn o2.

Mao røre de første12 timer er viktigere enn viktigst for å få Max starter!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vi målte O2 i en kolbe med gjærstarter dekket med alu folie som hadde vortex som gikk 3-4 cm ned. 14% oksygen i lufta under alu folien. Har dessverre ikke utstyr for å måle co2 eller nitrogen, men jeg vil anta at mesteparten er co2.
Luft har ca 20,9% O2
Målt etter ca 1 døgn og gjæra var svært så aktiv.
 
Hmm faktisk ikke tenkt over annet enn at oksygen kommer inn i starteren og at gjæren bruker det som blir opptatt i løsning. En teori er nok at etter hvert som CO2 blir produsert blir det progressivt mer og mer, og tynnere med O2, tiden det tar kunne være interessant å vite, eller en kurve er vel mer nyttig. Sikker på at jamil har gjort noe på det. Nå blir jeg nødt å kjøpe "Yeast"
 
Uten at jeg er noen fysiker ønsker jo naturen "kaos", altså lik fordeling av gasser, antar røringen hjelper på denne effekten:)
 
Tilbake
Topp