Rører istedenfor pumpe til Whirpool

B

bard

Er det noen som har noen tanker på om bruk av en el. rører i vørteren er like effektivt som å bruke pumpe til å sirkulere vørteren?  (Ved kjøling med kobberspiral)

Jeg har en el motor med hastighetskontroll jeg har planer om å bruke for å styre rørerhastigheten, men ble litt usikker på om effekten blir like bra som når vørteren roterer fra topp til bunn i kjelen ved bruk av pumpe.  Med røreren får jeg uansett god bevegelse på væsken i kjelen...

Noen med erfaringer?  Teorier?

Jeg har laget rører med nedgiret motor siden jeg ble lei av å stå med drillen under kjøling. Fungerer flott det. Eneste er at det samler seg damp på utstyr over kokende vørter, som må håndteres under kjøling. Så greit å kunne desinfisere utstytet.

--

En rører er omtalt i denne tråden:

"Pellets i gryta når det skal settes nytt brygg på slurryen fra det første"

"Propellen" må trolig justeres etter gryte og kjølespiral.

I en av postene stor det at man bør ta ut propellen før man stopper motoren(for ikke å ødelegge whirlpoolen)  Pleier du det, Hans Einar?  Det kommer kanskje an på størrelsen på røreren vil jeg tro.

Jeg bruker helst røreren for å få mer effektiv kjøling. Jeg brygger i BB og den har så liten diameter at jeg ikke får særlig effekt av WP synes jeg. Tror det fungerer bedre på videre gryter.

--

Tilbake
Topp