Røring i gjæringskaret?

Med fare for å stille spørsmål om noe som har blitt diskutert tidligere (ja, jeg har sett at det ligger en fast post øverst i forumet om gjæring), så skylder jeg på at jeg nettopp har blitt medlem og er nybegynner.... :)

Det dreier seg om utgjæringsgrad...

Jeg begynte i mai i år, og har nå satt 9 brygg. Så langt er alle helt supre og alt har i grunnen gått etter plan. Men jeg får litt dårlig utgjæring (synes jeg). FG ender rundt 1017-1022, hadde håpet å komme litt lavere.

Det jeg lurer på er, kan man få dårligere utgjæring fordi mye av av gjæren legger seg på bunnen og således får dårlig kontakt med ølet? Satte et brygg i helgen og forsøker nå å gi gjærkaret en skikkelig "sving" for å hvirvle opp gjæren en gang pr døgn. Tenkte å gjøre det i 3-5 døgn mens stormgjæring pågår.

Noen som har erfaring eller teoretisk kunnskap om dette? Bør dunken få stå i ro under gjæring? Eller er det ok å hjelpe litt?

Deretter tenkte jeg å la det stå helt i ro noen dager slik at gjær og humle kan få sedimentere og så stikke om. Jeg vet at det er delte meninger om øl bør stikkes om etter halvgått gjæring. Jeg tror jeg har god kontroll på hygiene, og kan holde kontakt med luft til et minimum. Ved å få ut alt "gørret" fra gjærdunken, kan jeg evt. siden tappe rett på flaske (gjæringskar med kran) og således spare en omstikking i forbindelse med flasking. (Tilsetter sukkerlake rett i flaskene med sprøyte.)

Innspill?

Dunken bør i utgangspunktet få stå i ro. Det er mye som kan føre til lav utgjæring, ting som kan være greit å passe på er blant annet:
  • God oksygenering. Rist inn rikelig med oksygen før gjæringen, evt bruk pumpe/oksygen og brusestegn.
  • Nok gjær. Rehydrer tørrgjæren eller sett en tilstrekkelig starter ved fersk gjær
  • Gjevn gjæringstemperatur. Temperaturen vil stige under stormgjæringen, og når denne er ferdig vil den gå ned igjen. Det kan overtale gjæren til å gå i dvale før den burde.
  • Riktig mesketemperatur. For høy mesketemperatur vil gi en annen sukkerprofil som igjen vil gi en høyere FG.
Omstikking er greit å vente med til du skal flaske.

Takker for raske innspill. Tror imidlertid at jeg har kontroll på punktene du foreslår:
  • Pisker inn godt med luft (jeg er kjemiker av utdanning og vet mye om hvordan gass løses i en væske)
  • Følger alle slags råd og anbefalinger her, sørger for nok, bruker fersk gjær som har fått starter og gjærnæring osv.
  • Har temperaturmåling på dunk og følger med. Men jeg ligger nok i nedre enden av skalaen, så jeg skal forsøke å sette den på 20C etter et par dagers gjæring.
  • Denne testet jeg ut i praksis på brygg #2. Termometeret hadde feilvisning, og jeg mesket store deler godt over 70C. Da stoppet FG på 1030. Men det ble faktisk godt øl ut av det, og siden det bare er ca 2.7 vol% passer det fint på ukedager...

Hvilke gjær benytter du? Hva har OG vært på bryggene som har gjæret ut dårlig? Som nevnt er nok frisk gjær, rikelig med oksygen, temperaturkontroll på gjæring og lav nok mesketemp nøkkelfaktorer. Dersom det er på plass skal det gjære lenger ned enn 1,017, avhengig av OG selvfølgelig.

Angående oksygen så vil du aldri nå anbefalte nivåer uten å tilsette ren oksygen. En øl med høy OG, lite oksygen og f. Eks fall i temperatur under gjæringen vil kunne føre til dårlig utgjæring.

Takk for innspill om hvordan forbedre gjæring. Men jeg har ikke utstyr for å tilsette ren oksygen, så hvis det er nødvendig må jeg nok slå meg til ro med litt høyere FG. Skal passe bedre på temperaturen, øke til litt over 20 C etter et par dager.

Men mitt egentlige spørsmål var: Har det noe for seg å røre/svinge på gjæringskaret for å hindre gjæren å synke til bunns? Jeg ser jo at det ganske raskt legger seg en god del på bunnen, selv om det gjærer friskt. Er det bare humle, proteiner og død gjære som synker? (Dør egentlig gjæren?) Vil frisk gjære også synke til bunns? Vil det uansett være nok gjære i ølet? Det ettergjærer jo helt fint på flaske, så jeg antar at svaret kanskje er ja?

Men altså, røring eller ikke-røring, thats the question!

Forøvrig siden du lurte:
#1 1068->1017 M44 tørrgjær (OG-FG helt etter oppskrift)
#4 1057->1014 M44 tørrgjær (OG-FG helt etter oppskrift)
#6 1064->1016 M44 tørrgjært (OG-FG helt etter oppskrift)
#7 1070->1024 WLP007 fersk (OG etter oppskrift - FG skulle vært 1016)
#8 1061->1017 WLP001 ferdk (har ikke fasit på OG-FG)

Kanskje utgjæringen min ikke er så værst?

Sist redigert:
Til spørsmålet om gjær som synker til bunns: Det er slett ikke bare død gjær, nei. Mange av oss skyller jo gjærkaka og bruker den flere ganger etter omstikking/flasking. Jeg skal ikke si at jeg vet svaret på hvorfor du ikke får lavere FG, men høy mesketemperatur er også en faktor som kan spille inn.

Takk for innspill om hvordan forbedre gjæring. Men jeg har ikke utstyr for å tilsette ren oksygen, så hvis det er nødvendig må jeg nok slå meg til ro med litt høyere FG. Skal passe bedre på temperaturen, øke til litt over 20 C etter et par dager.

Men mitt egentlige spørsmål var: Har det noe for seg å røre/svinge på gjæringskaret for å hindre gjæren å synke til bunns? Jeg ser jo at det ganske raskt legger seg en god del på bunnen, selv om det gjærer friskt. Er det bare humle, proteiner og død gjære som synker? (Dør egentlig gjæren?) Vil frisk gjære også synke til bunns? Vil det uansett være nok gjære i ølet? Det ettergjærer jo helt fint på flaske, så jeg antar at svaret kanskje er ja?

Men altså, røring eller ikke-røring, thats the question!

Forøvrig siden du lurte:
#1 1068->1017 M44 tørrgjær (OG-FG helt etter oppskrift)
#4 1057->1014 M44 tørrgjær (OG-FG helt etter oppskrift)
#6 1064->1016 M44 tørrgjært (OG-FG helt etter oppskrift)
#7 1070->1024 WLP007 fersk (OG etter oppskrift - FG skulle vært 1016)
#8 1061->1017 WLP001 ferdk (har ikke fasit på OG-FG)

Kanskje utgjæringen min ikke er så værst?

Hei, etter gjæringen har startet så skal man ikke røre i vørteren :) men hadde vært fornøyd med den utgjæringen jeg ihvertfall.
Kan jo hende du traff en grad eller to for høyt på meskingen også på batch #7 og #8?

Jeg sleit med fordårlig utgjæring på de første batchene mine også, men etter jeg har bevist på å få inn nok oksygen i vørteren før gjæring så har de gjæretfult ut alle mann, faktisk hakket lavere enn jeg har siktet på også.

PS: utstyr for å tilsette oksygen er ikke store greiene, koster også kun rundt 650 for komplett sett hos f.eks bryggeland..

Ang #7 så har du ganske lav utgjæring der, og WLP007 jo kjent for å være veldig flokkulerende, så den kan gjerne legge seg på bunn før den er helt ferdig. Det er mulig den kunne blitt lurt i gang igjen ved å virvles opp lett..

Jeg har stukket en godt desinfisert meskespade nedi bøtta og rørt forsiktig ved et par anledninger når gjæringen har sett ut til å gå i stå før ønsket FG er oppnådd. Det har hatt en viss effekt, men det retter jo ikke opp feil du har gjort tidligere. Er årsaken for høy mesketemperatur, vil det ha null virkning.

Jeg kan ikke se at det har noen skadelig virkning, kanskje litt avhengig av hvor seint du gjør det, og hvor mye guff som ligger i bunnsedimentene, og som kanskje bør ha minst mulig kontakt med ølet. Åpenbart er det ikke noe du bør gjøre uten å ha en god grunn, fordi det alltid vil innebære en liten infeksjonsfare, og fordi du nok uansett hvor forsiktig du er, vil gi ølet noe ekstra oksygenkontakt. Skjønt når det gjelder det siste, så aner jeg ikke hvor galt det kan bli, jeg har bare vondt for å tro at det egentlig betyr så mye. Men oksygenkontakt skal jo uansett minimaliseres.

Tilbake
Topp