Røring under meskeperiode speidel 50l.

Ser at det er flere som rører i mesken et par tre ganger underveis. Dette kommer på grunn av at vannet nødvendigvis ikke når alt kornet men lager seg ganger etter som jeg har forstått. Mitt spørsmål er som følger; hvordan gjør dere det? Er ikke kornet ganske sammenpakket og det må en del makt til for å røre rundt? Noen tanker/synspunkter her?

Jeg og har registrert at mange mener det er nødvendig å røre i mesken for å få et godt utbytte. Selv brygger jeg på en 20 liter og rører aldri. Meskeutbyttet mitt ligger da jevnt over på 85 %.

I utgangspunktet skal vel "pump break" være med på å hjelpe til for hindre at det danner seg kanaler.

Om du ikke har veldig lavt utbyttet tror jeg ikke jeg hadde giddet styre med røring. Det viktigste er uansett at du har et forutsigbart utbytte slik at du så enkelt som mulig klarer å treffe rett OG.

Jeg rører, og kommer til å gjøre det. Bruker et avkappet kosteskaft som jeg setter nedi og rugger frem og tilbake. Det er ikke snakk om å røre rundt malten, men å gjøre den "løs og ledig". De kanalene nedi maltrørert er ikke noe problem, der fungerer vel pump break greit nok. Hos meg, spesielt når jeg brygger med mye malt, så danner det seg et "lokk" på toppen av maltsenga, som er en 10-12 cm tykt, som gjør at sirkulasjonen blir mindre. Tror nok at det man er ute etter, er best mulig sirkulasjon.

Tilbake
Topp