røringen i mesken

Jani

Norbrygg-medlem
hei

da jeg brygget mitt første brygg her om dagen tettet fillteret på pumpa seg etter fem minutt så jeg gikk over til manuell sirkulering med en gryte.  etterhvert oppdaget jeg at vannet sto veldig høyt i maltrøret (BB30) og lavt utforbi. tenkte at hele risten i bunnen hadde tettet seg, men da jeg begyndte å røre litt i bunnen av maltrøret randt vannet gjennom igjen.

så spørsmålet er om dere rører i mesken underveis og rører dere da konstant eller litt av og til?  har lest at det ikke er bra å rører for hardt heller.

ja det har falt meg også inn. skrudde jo av pumpen etterhvert og brukte en relativt stor kjele til å sirkulere med så kanskje deg skulle redusert tempoet litt ja

Min erfaring med BB30 er at jeg må kverne maltet grovere for å unngå at det tetter seg i røret.  Da fungerer også sirkuleringen perfekt.

Satte min første runde med APA på mitt nye BB30 i dag. fikk samme problemet med pumpa. tett etter kort tid.
mesket i ca 10 min med kjele og tilsatte 4 liter ekstra vann da jeg var redd jeg hadde for lite vann til meskingen. (startet med 20 liter, hadde samme problemet med lite veskenivå utenfor maltrøret)

Når det gjelder pumpa så jeg en del større deler fly igjennom slangen. tok å helte dette ut samme vei som det kom inn og pumpa gikk som ei klokke etterpå. Tror det er greit å meske litt med kjele til å begynne med slik at man ikke få de største bitene inn i pumpa.

Jeg rører ikke under meskingen nei, lar det stå i ro, sirkulerer heller ikke under meskeperioden.
Men når jeg begynner å skylle så må jeg røre innimellom for å ikke få samme problem som deg.
Prøver å løfte malten opp fra bunnen av silkaret for å få god gjennomstrømming.

Strengt tatt er det under silingen mesken bør ligge mest i ro, så man kun får klar vørter med i kokekaret...

jeg har ikke satt mange brygg, men har vært med på et par med min bror. Vi har rørt ganske mye mens malten tilsettes, en rører kontinuerlig og en heller sakte i malten.
Etter det har vi brukt å røre litt innimellom for å sikre oss at det ikke klumper seg i bunnen.

Jani: hadde du mange liter under meskingen? (mtp at det var lav vannstand utenfor meskekarret)

Det er nok mange metoder her. Men jeg rører 3-4 ganger under mesking i 40-50 minutter på samme temperatur. Så resirkulerer jeg ca 30 minutter manuelt. Deretter skylling slik at malten holder 74-78 grader ca 15 cm nede (så langt mitt termometer når). Kan ikke røre under resirk og skyll, da blir vørteren veldig uklar. Funker godt for meg:)

Sent from my C6603 using Tapatalk

Gahr skrev:
Strengt tatt er det under silingen mesken bør ligge mest i ro, så man kun får klar vørter med i kokekaret...

Javel, så da er ikke Speidelens måte å resirkulere på så fornuftig? Den skyller nedenfra og opp, og får vel malten til å flyte rundt en del vil jeg tro?

ekvernmo skrev:
Jani: hadde du mange liter under meskingen? (mtp at det var lav vannstand utenfor meskekarret)

var vel ca 25 liter jeg hadde oppi

Gahr skrev:

under silingen? planen var vel å bruke pumpen til resirkulering under hele meskingen for å holde jevn temepratur og i det tilfelle vil vel "silingen" som du referer til vare gjennom hele meskingen. dvs at jeg egentlig ikke bør i det hele tatt under mesking, eller missforstår jeg nå?

Før du begynner avtappingen fra meskekaret bør du resirkulere til vørteren er klar. Under tappingen blr maltsengen ikke forstyrres. Før dette kan du gjøre som du vil med røring eller ikke røring.

kokkenrolv skrev:
Min erfaring med BB30 er at jeg må kverne maltet grovere for å unngå at det tetter seg i røret.  Da fungerer også sirkuleringen perfekt.

Hvor grovt har du kvernet malten og hvilke utbytte ligger du på?

Gahr skrev:
Før du begynner avtappingen fra meskekaret bør du resirkulere til vørteren er klar. Under tappingen blr maltsengen ikke forstyrres. Før dette kan du gjøre som du vil med røring eller ikke røring.

Nu er jeg litt fresh i gamet her så æ skyt litt fra hofta med fare for å blottlegge egen inkompetanse: :attevar:

På mitt BB30 kompaktbrygg; er det så at du mener skylling når du sier avtapping, og resirkulering i denne sammenheng er det som skjer under meskingen med pumpe? eller fortsetter du å kjøre pumpe etter at meskekarret er satt opp for å renne av seg? (altså før man skyller med mer varm vann)

janvad skrev:
kokkenrolv skrev:
Min erfaring med BB30 er at jeg må kverne maltet grovere for å unngå at det tetter seg i røret.  Da fungerer også sirkuleringen perfekt.

Hvor grovt har du kvernet malten og hvilke utbytte ligger du på?

Har ikke målt innstillingen på kvernen.  Tatt det på øyemål og empiri.  Utbytte ligger nå jevnt på 70-72%.

Tilbake
Topp