Røykmalt

Har 5 kg stjørdalsmalt på tur og lurte bare på hvordan sette sammen en oppskrift til ët 20 liters brygg.
Hvordan beregne mengde de forskjellige maltene. (Stjørdal/pale ale)

Du vil nok øke ensym styrken på maltet vis du tørker den ved lavere temperatur. Prøv å ikke overstige 30*C i begynnelsen, siden våte ensymer tåler mindre varme. Etter vært som malten tørker vil temperaturen godt kunne økes. det skal ta ca 2 dager å tørke malt, så en bør holde opptil 30* de første 12-20 timene og så gradvis øke til omtrent 60* etter 30 timer frem til den er helt tørr. etter noen timer ved 60*C bør malten være tørrnok til at ensymene tåler 75-125*C under skjærpinga av malten (pale til munshener)

Det ville vært interesangt å vist litt mere om tradisjonene rundt tørkingen av malten i stjørdalen. hvor lang tid, vilke temperaturer osv..
Jeg har sett at avstanden fra "ildstedet" til malten ofte synes å være ganske kort, er det forskjellige konstuksjoner av så in huset/røk tørka i stjørdal?

Trond.A skrev:
Har 5 kg stjørdalsmalt på tur og lurte bare på hvordan sette sammen en oppskrift til ët 20 liters brygg.
Det er ikke helt enkelt å sette et tall på dette, men du bør i alle fall beregne betydelig lavere utbytte enn vanlig. Når jeg brygger med omlag 70% stjørdalsmalt, så klarer jeg svært sjelden å komme over 70% utbytte. Det er selvsagt også store forskjeller mellom ulik Stjørdalsmalt.

Roarsa skrev:
Trond.A skrev:
Det er ikke helt enkelt å sette et tall på dette, men du bør i alle fall beregne betydelig lavere utbytte enn vanlig. Når jeg brygger med omlag 70% stjørdalsmalt, så klarer jeg svært sjelden å komme over 70% utbytte. Det er selvsagt også store forskjeller mellom ulik Stjørdalsmalt.
Det fins ingen standarder for utforming av hverken selve såinnhuset, såinn (tørkeinnretningen) eller kjærringa (selve ildstedet). Både størrelse avstand til karm (der hvor maltet ligger og tørker) og kjærringas utforming varierer endel. Sentralt er også hvilen plate eller stein man bruker over kjærringa for å fordele varme og røyk over hele karmen. Jeg har planer om å ta noen mål før jeg murer min egen såinn når såinhuset er ferdig laftet. Det er enkelte såinnhus som fungerer bedre enn andre for å si det slik. Vanlig tørketid for 120-180 kilo er omlag 20 timer. Det har imildertid blitt mer og mer vanlig å tørke over to dager og la det slokke ut på natta

mikslen skrev:
Roarsa skrev:
Jeg tror pinade at du har smakt dette selv  ;D Den som vant publikumsfavoritten under juleølkonken på Tautra før jul hadde 70% Stjørdalsmalt. Alstadberg India Pale Stjørdalsale
Dommerne i nm likte det slett ikke. 26+29 poeng. Vel, vel.
Jeg meldte også på et tradisjonelt maltøl som fikk omlag samme poengsum. Tror kanskje det kan være hensiktsmessig å finne en ny klasse til tradisjonsbrygg.

det har du helt rett i ;D og om jeg ikke husker feil så var den en av mine favoritter. Du har ikke tilfeldigvis oppskrifta ett sted?

Roarsa skrev:
mikslen skrev:
Roarsa skrev:
Jeg tror pinade at du har smakt dette selv  ;D Den som vant publikumsfavoritten under juleølkonken på Tautra før jul hadde 70% Stjørdalsmalt. Alstadberg India Pale Stjørdalsale
Dommerne i nm likte det slett ikke. 26+29 poeng. Vel, vel.
Jeg meldte også på et tradisjonelt maltøl som fikk omlag samme poengsum. Tror kanskje det kan være hensiktsmessig å finne en ny klasse til tradisjonsbrygg.

det har du helt rett i ;D og om jeg ikke husker feil så var den en av mine favoritter. Du har ikke tilfeldigvis oppskrifta ett sted?

Var det fra samme batch som du hadde med på Frosta? Merkelig at den ikke ble godt likt, vant ikke den PF på Frosta?

Det var samme batch som vant publikumsfavoritten ja. Jeg smakte på en flaske før jeg sendte inn, og jeg synes ikke den hadde tapt seg  :)

Tilbake
Topp