Russisk Imp. Stout og pitching av starter

Hei,

planlegger å lage en kanon av en russisk imp. stout (ABV ~ 12-13 %), og har i den sammenheng et spørsmål ang. gjærtstarter. Grunnet dårlig tid får ikke starteren stått mer enn 28-30 timer, og ser ikke for meg at vi rekker å dekantere før gjæren skal pitches. Gitt at vi sikter for en høy OG, ser jeg for meg at starteren blir noe stor (2ish liter?). Vil det gå greit å pitche hele starteren i vørteren? Forstår at dette vil vanne ut noe, men med en (forhåpentligvis) høy OG vil ikke det gjøre altfor mye. Tenker forøvrig å bruke en lys spraymalt av typen Pilsen eller Golden Light i starteren.

Takk for svar!

- Erlend
 
Hei,

planlegger å lage en kanon av en russisk imp. stout (ABV ~ 12-13 %), og har i den sammenheng et spørsmål ang. gjærtstarter. Grunnet dårlig tid får ikke starteren stått mer enn 28-30 timer, og ser ikke for meg at vi rekker å dekantere før gjæren skal pitches. Gitt at vi sikter for en høy OG, ser jeg for meg at starteren blir noe stor (2ish liter?). Vil det gå greit å pitche hele starteren i vørteren? Forstår at dette vil vanne ut noe, men med en (forhåpentligvis) høy OG vil ikke det gjøre altfor mye. Tenker forøvrig å bruke en lys spraymalt av typen Pilsen eller Golden Light i starteren.

Takk for svar!

- Erlend

Hvis du bruker to rør med frisk gjær så klarer du deg med ca. to liters starter. For et så heftig øl som dette ville jeg ikke nølt med å dumpe hele starteren i gjæringskaret. Tror ikke det vil merkes på smaken.
 
Hei,

planlegger å lage en kanon av en russisk imp. stout (ABV ~ 12-13 %), og har i den sammenheng et spørsmål ang. gjærtstarter. Grunnet dårlig tid får ikke starteren stått mer enn 28-30 timer, og ser ikke for meg at vi rekker å dekantere før gjæren skal pitches. Gitt at vi sikter for en høy OG, ser jeg for meg at starteren blir noe stor (2ish liter?). Vil det gå greit å pitche hele starteren i vørteren? Forstår at dette vil vanne ut noe, men med en (forhåpentligvis) høy OG vil ikke det gjøre altfor mye. Tenker forøvrig å bruke en lys spraymalt av typen Pilsen eller Golden Light i starteren.

Takk for svar!

- Erlend

Det kommer an på hvor stort volum starteren utgjør av den totale batchen. Det er ikke anbefalt å pitche hele starteren dersom den er på 10 %, eller større, av totalvolumet. Dette er nok mer kritisk i lette og lyse øl, enn for mørke og alkoholsterke, men tror likevel jeg ville holdt meg til den tommelfingerregelen.
 
Tilbake
Topp