Rust på maltmølle etter lett skylling?

Jeg kjøpte en brukt Corona-mølle hos en venn av en venn før helgen. Den er vel noen år gammel og er normalt brukt (ikke særlig synlig slitasje). I går kveld skrudde jeg den fra hverandre og skylte den i lunket vann (tok vel et par drag med oppvaskbørsten også) for å få vekk maltstøvet. La den deretter på et handkle for tørking.

Når jeg kom hjem fra jobb i dag har det lagt seg et brunt/rustbrunt lag på rillene i de to kvernelementene. Ingen andre deler har fått det samme. Nå håper jeg noen vil fortelle meg RDWHAHB, men jeg frykter at min "nye" mølle er under angrep av rusten! I og med at jeg er særs lite praktisk anlagt kan jeg ikke fastslå om dette er tilfellet, og i så fall hva jeg bør gjøre.  :help:

Skal få lagt opp bilder så fort jeg finner ut hvordan man gjør det  :bank2:
 

Vedlegg

  • CAM00257.jpg
    CAM00257.jpg
    394,6 KB · Sett: 201
  • CAM00256.jpg
    CAM00256.jpg
    356,4 KB · Sett: 197
RDWHAHB. Puss av den verste rusta og kværn ivei, men husk neste gang at ubehandla stål å fuktighet gir rust på et blunk, hvis du skal rengjøre den så bruk børste eller trykkluft.
 
Ops, svaret kom mens jeg la til bilder ;)

Tusen takk for akkurat det svaret jeg håpte på! Da får jeg spandere på meg en til av vårt lille bryggeris første brygg (som i alle fall vi tre bryggerne er enige om ble en dundrende suksess, inhabile som vi er) :godtoel:
 
Tilbake
Topp