Ryllik

heidiskaare

Norbrygg-medlem
Hei!
Har lest at man kan bruke ryllik i stedet for humle eller som smakstilsetning i øl. Har prøvd å finne ut av det på nettet, men ikke lykkes. Noen som har gjort seg noen erfaringer? Hvilke mengder trenger man til 25 l batch? Her dukker det nemlig opp ryllik i blomsterbedet, og det kunne vært fint å brukt det til noe fornuftig.

Heidi

Det har vært nevnt i diverse tråder her på forumet tidligere. Søk på "ryllik", "krydder i øl", eller "gruit" så finner du en del.

Du kan og prøve å google "yarrow"

Da skal jeg utforske dine tips :) tenkte det kan være spennende å bruke noe av det som vokser i hagen her.

Tusen takk for tips

Sist redigert:
Du kan også prøve Geitrams og Røsslyng

Men også: Mjødurt, Tepperot, Tiriltunge, Stornesle, Bjørksevje, Asksevje... det er bare å åpne en faunabok med fokus på historie. :)

Høres spennende ut Øl er en hel verden full av smaker. Har en granhekk, så jeg planlegger allerede vårens øl med granskudd. Noen som har erfaring med det? Ser for meg at det bidrar med litt syrlighet og gransmak i ølet. Eller er det bedre med utvokst granbar?

http://www.gruitale.com/recettes_fr.htm

Recette pour 20l (17/08/05)

Grain d'orge (barley)
3 kl. 2 Rang Canadien

Levure (yeast)
Weizen Allemande

Herbes dans une période d'ébulition de 60 minutes:
48g. Myrique séchée pour 60 minutes PORS
48g. Thé du Labrador séché pour 60 minutes RHODODENDRON GROENLANDICUM
32g. Achillée séchée pour 60 minutes RYLLIK

OG: 1.050 (12.33°P)
FG: 1.008 (2.06°P)
6.15% abv

Ryllik erstatter humle.

PS: Forsiktig med ryllik !! Den er i kurveplantefafimilien, men ligner mye planter i skjermeplantefamilien, som inneholder ganske lookelikes som er giftige!

Sist redigert:
Takker for tips . Fikk nok så godt i fransk, så jeg får bruke Google translate. Ser det er Rhododendron i oppskriften, menes det da blomst eller blader. Har også en sånn i hagen. Er litt artig å prøve noe av det vi har i hagen . Hadde humle i hagen, da vi fikk hund. Humle er dødelig for hunder.

Rhododendron groenlandicum er visst noe ganske annet enn vanlig bergensk hage-rhododendron. Grønnlandspors heter det visst på norsk. Denne vokser ikke i norge, men er nært beslektet med finnmarkspors.

Og finnmarkspors er giftig!

Litt rart at du har funne Ryllik no - den plar no å vera i blomst i god tid før slutten av august - f.eks. juni..

Fant ryllik i slutten av august i staudebedet. Bor i Oslo, så det kan kanskje være noe med vekstsonen? Har også sett det i grøftekanten. Den så riktig nok freshere ut tidligere på sesongen ;-)

Tilbake
Topp