S-05 Hjeeeelp asap!

Ohoi Ohoi gutta!

Satte 2 forskjellige typer øl igår, en med s-04 og en med s-05 men bare en av dem er det liv i.
Og det er s-04'eren.

S-05 gjæren har ikke engang starta etter 12-14 timer, er dette vanlig? Aldri brukt den før.

Kan heller ikke se noe skum, ikke noe i kantene på gjærkaret og gjæren ligger på bunnen. Så ble litt små skeptisk når den andre går nå på høygir.

Er vant med å bruke Coopers gjær, haha!

Har en pakke til med gjær og vuderer å pitche den nå.

Takk :)
 
Rehydrerte du gjæren før pitching?

Jeg brygger ofte på kvelden, og det er ofte det ikke er noe liv når jeg sjekker på morgenen. Hvis du har vært nøye med renslighet og sterilisering, så er mitt forslag å vente 12 timer til før du gjør noe.


/mtv
 
Rehydrerte gjæren, og skrubber som en helt. Men ja, tokk å rørte litt rundt i nå og lar den stå litt til, syns det bare var så rart når jeg kunne se gjæren på bunnen, akkurat som gjæren ligger når den er ferdig gjæra / død.

Takk :)
 
Enig med /mtv, ingen grunn til bekymring før 24 timer og ingen grunn til panikk før etter 48 timer ;)
Us-05 pleier å ta av fra 12-24 timer, avhengig av temperatur,oksygen,rehydrering mm.

tenker du har aktivitet i løpet av dagen, forutsatt at du rehydrerte på rundt 27 grader og ikke 50...
 
Uff, ble veldig letta nå, haha! Kjente panikken kom snikenede. Den har bare stått nå i ca 13 timer, så får kryse fingra og tæra ;)

Tusen takk for raske svar sellom klokka er 0700 !
 
Den har begynt litt nå, bobler sånn ca 1 gang hvert 5sekund. Men ser på bort på den darke alen min med s04 og den tar helt av. Men den har ihvertfall starta, men ikke noe gjærstorm enda, kanskje i morgen, who knows :)
 
Vel, etter 48timer nå pluss minus ca putrer den som normalt, men det virker som den "hoppa over" stormgjæringa, er dette noe problem? Aldri opplevd det før. Litt rart, men den går som normalt nå så regner med alt er tip topp :) Tusen takk igjen for mange flotte og super raske svar :)
 
Vel, etter 48timer nå pluss minus ca putrer den som normalt, men det virker som den "hoppa over" stormgjæringa, er dette noe problem? Aldri opplevd det før. Litt rart, men den går som normalt nå så regner med alt er tip topp :) Tusen takk igjen for mange flotte og super raske svar :)
Ikkeno problem. Us-05 kan starte sent noen ganger. Særlig rett fra pose til vørter og hvis temp på vørter er lavere
 
Tilbake
Topp