S-33. Bruksområde og fordeler og ulemper

Mc.

Norbrygg-medlem
Drister meg til å lage en tråd om denne gjærtypen. Jeg leser at denne gjæren har en nøytral smak, men synes selv at det ikke er tilfelle. Er kanskje på tynn is da jeg kun har brukt den på en Solsnuklone.
Og den øltypen har en veldig tydelig smak av Belgisk etter min mening. Mulig at den gir en nøytral smak i forhold til andre belgiske øl, men jeg synes at den gir en ganske så markant smak. Er det noen som har prøvd den på andre typer øl og har meninger om dette ? Mulig at min definisjon av Belgisk er feil. Men den ligner veldig på en Saison jeg lager og den smaken er vel lik den belgiske?
 
Du bør oppgi temp du fermenterte den på. To grader forskjell kan bety veldig mye i resultat, samt når i forløpet forskjellige temperaturer ble holdt. Er litt nysgjerrig på denne gjæren selv.
 
Startet på 17.5 grader i rommet. Lot det stå slik et døgn da hadde temperaturen blitt 20 grader i gjæringskaret. Satte opp termostaten litt. Noen timer senere så var romtemperaturen 19 og 22 i gjæringskaret. Lot det stå slik. OG 1074 FG 1010. Tilsatt 450 gram Candisukker på slutten av koketiden. Brukte 1.5 dl slurry fra en batch laget tidligere samme uken.
Den batchen startet med 18 grader i rommet der gjæringskaret står. Etter 6 dager blir temperaturen satt opp til 20 dager fordi et annet øl ble satt til gjæring i samme rommet. Målte ikke SG på Solsnuklonen før varmen i rommet ble slått av etter 23 dager. (var bortreist på jobb)
Dagen etter begynner S-33 å jobbe. Målte SG til 1016. Det virker som om det ble for varmt i gjæringskaret med termostaten satt til 20 grader i rommet. I tillegg så sto det 2 gjæringskar der og produserte varme.
S-33 fikk stå en uke til på ca 18 grader og gjæret ut på 1010 grader.
Det ble en adskillig kraftigere smak på denne. Muligens fordi gjæringstemperaturen ble satt opp etter 6 dager. Ikke godt å si.
 
Ingen altså? :eek:
Det er litt interessant, også fordi Bryggselv og Haandbryggeriet har dratt i gang en NEIPA-konkurranse der det kun er lov å bruke noen få tørrgjærer, bl.a. S-33. Ganske fet 1. premie.
Fermentis har gjort egne tester, og mener selv at S-33 skal være godt egnet. Har du sett den? NEIPA trenger ikke være så tørr. Which yeast to brew a NEIPA?
Edit. Du linket jo til samme test. :confused::D Skal teste den i NEIPA litt senere, har allerede kjøpt gjær.
 
Sist redigert:
Skal testes asap :)
Hvordan var det med tørrgjær og oksygenering igjen, blitt enighet om dette? Lenge siden jeg har brukt tørrgjær...
 
Sist redigert:
Hei,fekk dere testet S-33?

Har akkurat satt en splitbatch med S-33 og Lallemand New England.
S-33 startet etter et par timer! Spendt på smakene denne bidrar med..
 
De skal eg
Ser dei fleste nettbutikker har fjernet teksten at det er "en utmerket gjærstamme til NEIPA"...og ganske lite info på nett.
Men ifølge Fermentis er det den best egnet dei har,så dette blir spennende
 

Vedlegg

  • IMG_20200325_230136_839.jpg
    IMG_20200325_230136_839.jpg
    1,2 MB · Sett: 50
Ikke optimalt på neipa for min del, ganske nøytral og ølet klarnet ganske kjapt.
Funker greit i IPA men gav for høy FG i forhold til planlagt...
650402dd8e934b536bc522d74eb69e4b.jpg
 
Sist redigert:
De skal eg
Ser dei fleste nettbutikker har fjernet teksten at det er "en utmerket gjærstamme til NEIPA"...og ganske lite info på nett.
Men ifølge Fermentis er det den best egnet dei har,så dette blir spennende

Hei
Husker du hvordan dette endte? Hvilken tørrgjær vil du anbefale til en NEIPA?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei
Husker du hvordan dette endte? Hvilken tørrgjær vil du anbefale til en NEIPA?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Hei,smaksmessig blei S-33 veldig bra.
eEneste minus er at den ganske høy FG,uten at det var noe stort problem.
Vil muligens eksperimentere litt,og prøve å kombinere den med feks Lallemand NE eller feks Safale 04 for å sjå kva dei kan utrette ilag.
 
Nå skled diskusjonen omkring S-33 veldig ut her, men prøver å dra den tilbake på sporet.


Fikk veldig lyst til å prøve S-33 i en bitter etter å ha lest denne.

This poor yeastie has got such a bad rep... Tempted to try S-33 for the first time, I thoroughly read every thread on this forum that mention it, this one included. As a result, I was extremely apprehensive with my S-33 experiment.
And I loved the beer it made. It's one of my favourite yeasts now.

I struggle to understand how people get stuck fermentations with this yeast. I consistently get 70-72% attenuation, down to 1.015 in three weeks in primary, during which it flocculated reasonably well and in no way stays cloudy and hazy, like some report. Never needed to baby it, no special treatment whatsoever, just standard fermentation procedure, same as with all my other English yeasts. Yes, it attenuates on the lower side, but it's not a fault, it's by design. There's plenty of styles that require lower attenuation.

Of course, there's nothing Belgian in it. It's a classic English yeast in the vein of Windsor, perfectly suitable for cloning the Fuller's range, Scottish ales and other styles that need some body and residual sweetness. I wonder why Fermentis mention Trappist ales at all in their recommendations. Safale BE-256, BE-134 and T-58 are far better suited for Belgian styles. Maybe, the obvious mislabeling can be the main culprit behind this yeast getting so much bad rep. No wonder people are often disappointed when trying to make Belgian styles with English yeast.
This yeast is indeed a variety of London ESB / M15 Empire Ale dry strain as its flavour and overall behaviour suggests. It's the cheapest and the most neutral of them, which is great.

Sorry for unearthing a zombie thread. I just feel I need to add another positive feedback on S-33 experience for those who will search S-33 threads, like I was searching several months before.
 
Tilbake
Topp