Sære humler

Finn Berger

Moderator
Nei, jeg snakker ikke om asosiale insekter,j men om humle til øl som jeg synes gir et sært resultat. Det er ikke nødvendigvis vondt det ølet som blir preget av disse humlene, men det blir definitivt "noe annet".

Jeg har to kandidater; Bramling Cross og Pilgrim.

Den første brukte jeg nå sist i en "ordinary bitter" som eneste humle, og det ligger temmelig langt unna det ordinære. Jeg tror ikke jeg klarer å beskrive smaken og aromaen. Det er ikke solbær. Kanskje kan jeg si "jordaktig og fruktig, og litt floralt", men det griper ikke det spesielle med den. Ølet er veldig godt, men man må venne seg til at det ikke smaker som en vanlig bittter, og jeg er ikke helt sikker på om jeg kommer til å brygge det med BX igjen. Nå har jeg en batch til gjæring av det samme ølet, men med EKG og Fuggles, og så får vi se.

Pilgrim brukte jeg 10 gr. av som tilsetning ved kokeslutt på en belgisk blonde, og det er direkte merkelig. Igjen klarer jeg ikke å sette ord på det; "litt pappaktig, med et blomsteranstrøk" melder seg, men det sier ikke alt. Dette er også et ganske godt øl, men det blir sært - man må venne seg til det. Pilgrim er jeg temmelig sikker på at jeg ikke kommer til å bruke mer av.

Disse humlene selges, så en del folk må jo bruke dem. Og jeg er interessert i å høre andres erfaringer - og jeg er interessert i å høre om erfaringer med andre humler som gir et sært resultat.

Har ikke brygget med den selv, men Sorachi Ace er definitivt en humle som setter sitt preg. Den er spennende i små doser, men for meg vokser den litt i munnen, og jeg kommer nok aldri til å bruke den selv. Vanskelig å beskrive smaken.

Din beskrivelse av Bramling Cross harmonerer med annet jeg har lest om den. Kjøpte nylig 1kg humle til høstbrygging av britisk øl, og unngikk den etter å ha lest litt. Safet med Goldings og Challenger.

Har selv brukt Bramling Cross i en bitter, og ja... den er rar. Usikker på om jeg er påvirket av hva jeg har lest, for jeg mener at jeg kjenner solbær. Min kone sa med en gang: smaker lakris!, og jeg er enig. . Den smaker i alle fall noe annet enn "de vanlige", og det er i alle fall et pluss.Neste gang kommer jeg sikkert ikke til å kun bruke Bramling Cross, men kanskje kombinere den med en annen britisk humle. Pilgrim har jeg ikke prøvd.

Enig i at Pilgrim er en rar humle. Jeg brukte den i en golden bitter. Det ble riktignok godt, men helt feil. Tror den kan gjøre seg bedre i belgiske øl, siden den for min gane smakte litt "belgisk".

Greit å høre at andre har lignende erfaringer:).

@Stig Aa. : Interessant at du sier solbær, for jeg har prøvd intenst å få tak i solbærsmak/-aroma, som jo liksom skal være denne humlas signatur, men nei. Men jeg skal tenke hardt på både lakris og solbær neste gang jeg åpner ei flaske:).

@ØyvindO: Kunne jo vært artig å høre hvordan det ble i en belgier. Min blonde er satt med Safbrew BE-256, og jeg mistenker den for å bidra med noe av særheta. Men Lyset i mitt liv mener at det er et godt øl, og jeg er ikke helt uenig. Det er bare ... sært. Men jeg skal ikke fraråde å teste den ut i et belgisk øl. Kanskje i en saison?

Takk for tipset! Har planer om å brygge noe som skal smake litt "rart" og gjerne sprikende, ikke direkte vondt, naturligvis, men gjerne uvant og litt overraskende. Høres ut som Bramling Cross kan være en god humle-kandidat.

Har bramling cross i en smash med maris otter. Generøst tørrhumla. Smaker blomster og grapefrukt. Klarer ikke å kjenne solbær selv om jeg prøver. Slett ikke typisk engelsk, men forsåvidt ikke typisk noe annet heller.

Klarer ikke å kjenne hverken solbær eller lakris tydelig. Ølet mitt er ikke tørrhumla; det ville selvfølgelig tydeliggjort aromaen.

" ... forsåvidt ikke typisk noe annet heller":D. Den er kanskje sin egen standard - typisk BX, altså:confused:? Det går an å lære å like den, tror jeg.

Klarer ikke å kjenne hverken solbær eller lakris tydelig. Ølet mitt er ikke tørrhumla; det ville selvfølgelig tydeliggjort aromaen.

" ... forsåvidt ikke typisk noe annet heller":D. Den er kanskje sin egen standard - typisk BX, altså:confused:? Det går an å lære å like den, tror jeg.
Har slett ingen problemer med å like den. :)

Det er litt interessant dette med BX. Jeg har lest mye negativt om den - men egentlig er det kanskje bare snakk om tilvenning. Man må bare lære seg at BX-smaken også er en del av det "normale" spektret av ølsmaker?

Men den er antakelig aller best egnet til en porter?

Så den i hylla på det lokale polutsalget, sto og tenkte en stund - og droppet det. Som Cæsar ville sagt det: Jeg kom, så og gikk.

Har du prøvd den? Jeg kan jo ombestemme meg:). Etter å ha sett hva slags vær det har vært i Bergen i sommer, vil jeg tro det er greit å lytte til hva en bergenser sier om mørkt øl:p.
Ha! Tok en Cæsar selv i dag mht dette ølet, men nå må jeg jo kjøpe den. Skal rapportere når den er i hende.

Så den i hylla på det lokale polutsalget, sto og tenkte en stund - og droppet det. Som Cæsar ville sagt det: Jeg kom, så og gikk.

Har du prøvd den? Jeg kan jo ombestemme meg:). Etter å ha sett hva slags vær det har vært i Bergen i sommer, vil jeg tro det er greit å lytte til hva en bergenser sier om mørkt øl:p.
God øl, men kan ikke sia t jeg klarte å kjenne igjen noe av humla i den. Har selv brukt BX i en stout og en porter, ca 30 g på slutten av koketia, 25 l. Aldri klart å plukke ut noe bidrag fra humla.

God øl, men kan ikke sia t jeg klarte å kjenne igjen noe av humla i den. Har selv brukt BX i en stout og en porter, ca 30 g på slutten av koketia, 25 l. Aldri klart å plukke ut noe bidrag fra humla.

Den er sær; den setter helt klart et preg på den bitteren jeg har nå, men som sagt; det er vanskelig å si hva smaken/aromaen egentlig består i. Det er fristende å brygge en lys APA med bare - og masse! - BX for å få ordentlig has på den.

Sist redigert:
Jeg er ganske fersk brygger, men hoppet uti med begge beina i vår og startet med enkle modifiseringer av standardoppskrifter fra lærebøker. Jeg er glad i solbær, og det jeg leste om Bramling Cross gjorde at jeg ville prøve den. Jeg har brukt den i en Pale Ale, en dark red Irish Red Ale og en slags Cream Ale så langt.

Dessverre har den skuffet. Jeg er som sagt glad i solbær, men jeg finner ikke igjen den søte, fyldige bærsmaken jeg liker så godt i solbær. Det jeg kjenner fra solbær er bitterheten. Det er samme type "bittersmak" som solbær, selv ved sene humletilsetninger. Dessverre er det en smak som må balanseres av bærsmaken for å skape en god helhet. Jeg har fortsatt en del BX liggende, men har innsett at dette er en smak som må balanseres med fylde, frukt/bær og muligens sødme fra andre smaksgivere i brygget for å få det gode resultatet som minner om solbær.

Jeg vil si fra hvis jeg får et eureka-øyeblikk med BX. Jeg har en Black IPA på blokka der jeg vurderer nesten bare BX som humle.

En torsdag der jeg prøvesmaker ymse eget hjemmebrygg. Alle smaker ålrait og "vanlig øl" helt til jeg kommer til min ESB med BX... skiller seg klart ut fra alt annet. På en positiv måte. Rar humle, uten tvil.

Jeg har ny versjon av bitteren som jeg humlet med BX klar, nå med EKG & Fuggles. En verden av forskjell - men det er noe ved BX-versjonen. Kan ikke si at jeg liker den ene bedre enn den andre; det er bare to ulike øl. En snåling og en streiting:).

Tilbake
Topp