Safale US-05

Hei!

Har en Kniksen klone som har stått til gjæring i 9 dager nå, gjæren er Safale US-05. Det er første gang jeg bruker den og er litt i stuss på hva jeg kan forvente. De første 3 døgnene stormgjæret det som jeg aldri har sett før. Stor stemning!
Så sluttet den mer eller mindre brått, bare litt plopping de neste 3 dagene, etter dette stille som i graven. Jeg skal ikke spørre om plopping i gjærlåsen, fear not.
Imidlertid avleste jeg SG i dag og fikk 1.021. Utregnet FG skal være 1.015.
Den har altså stått i 9 dager, kan jeg fortsatt håpe på mer utgjæring?
 
Fins en egen tråd om denne "1.020-grensen", som diskuterer de vanligste årsakene.
Du har nok hørt alle spørsmålene før; rehydrering, starter, lufting, temp etc etc.
 
Fins en egen tråd om denne "1.020-grensen", som diskuterer de vanligste årsakene.
Du har nok hørt alle spørsmålene før; rehydrering, starter, lufting, temp etc etc.
Ja, men ikke lett å finne gamle tråder når søkefunksjonen tydeligvis er på fyllatur til Kreta. Eneste jeg kan tenke meg er at gjærinstemp. har vært litt for høy. Lagt rundt 22-23 grader.
 
Høy temp under gjæring gir gjerne høyere attenuasjon, men flere estere, så det tror jeg nok ikke er årsaken.
Gi det noen dager med tett oppfølging, så kommer det seg muligens.
 
Ser nå at temperaturen har vært lavere enn jeg trodde, ca. 19 grader. Kan det hjelpe å sette den litt varmere nå? 22-23 grader.
 
Tilbake
Topp