• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Saflager W-34/70 10 pack for 330, Hallertau og East Kent Goldings for 200 kr/kg

Da har jeg 2 tipack med US-5 igjen og 8 tipack med S-04  :) Ser ut til at jeg kan risikrere å måtte brygge masse Nøgne Ø kloner fremover dersom folk ikke får mer lysten på "engelsk gjær" :)
 
Hei, tar gjerne en ti-pakning med Safale US-05. Om du fortsatt har igjen..

Edit: kan hentes i Oslo


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg ringte sporenstreks inn til tollvesenet da jeg så denne beskjeden og ble fortalt at det ikke var noe toll på ølgjær og så lenge jeg hold meg under bestemmelsen om reisegods på 6000 kroner pr person i reisefølget så ville det gå fint.

Godt nok for meg i utgangspunktet men dersom det skulle komme påslag på grensa må jeg ta ekstra betalt. Dersom noen har problemer med det må de si ifra.
 
Ola W skrev:
nordtvedt skrev:
Du glemmer toll på 21% og matmoms på 15%. Toll må du betale fra første krone,  moms alt over kr.200 fortollinskostnader inkl.
Husk at toll regnes ut fra pris med moms.

Den var litt unøyaktig.
Det er mva. på alle kjøp med vareverdi over 200,-
Dette blir da beregnet av hele beløpet OG fraktkostnadene.
I tillegg kommer evt. gebyr for "fortollingen" (som ofte kun er å bekrefte at varene er tollfrie og legge til mva.)

Bøker er fritatt, men må da ikke blandes med varer som ikke har fritak. I så tilfelle vil det også her bli beregnet av hele beløpet inkl frakt.
 
StoreMy skrev:
Ola W skrev:
nordtvedt skrev:
Du glemmer toll på 21% og matmoms på 15%. Toll må du betale fra første krone,  moms alt over kr.200 fortollinskostnader inkl.
Husk at toll regnes ut fra pris med moms.

Den var litt unøyaktig.
Det er mva. på alle kjøp med vareverdi over 200,-
Dette blir da beregnet av hele beløpet OG fraktkostnadene.
I tillegg kommer evt. gebyr for "fortollingen" (som ofte kun er å bekrefte at varene er tollfrie og legge til mva.)

Bøker er fritatt, men må da ikke blandes med varer som ikke har fritak. I så tilfelle vil det også her bli beregnet av hele beløpet inkl frakt.
I praksis har du sikkert rett, men egentlig så skal fraktkostnadene holdes unna 200 kr grensen. Sjekk denne:
http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244981&epslanguage=no
 
Leif RBE skrev:
Jeg ringte sporenstreks inn til tollvesenet da jeg så denne beskjeden og ble fortalt at det ikke var noe toll på ølgjær og så lenge jeg hold meg under bestemmelsen om reisegods på 6000 kroner pr person i reisefølget så ville det gå fint.

Godt nok for meg i utgangspunktet men dersom det skulle komme påslag på grensa må jeg ta ekstra betalt. Dersom noen har problemer med det må de si ifra.
Helt rett. kommentaren var ment for de som importerer gjær feks. fra ebay. Den gjæren som i utgangspungtet kostet kr 280 pr. 10pk. vil få et  påslag på nærmere kr 100.
 
Hvis man så på auksjonen så gjaldt den 5 stk pakker, og ved å bestille i to omganger hadde man fint kommet seg under tollgrensen.
 
Frode S skrev:
Hvis man så på auksjonen så gjaldt den 5 stk pakker, og ved å bestille i to omganger hadde man fint kommet seg under tollgrensen.
Riktig det, men da vil behanlingsgebyret på kr. 129 dobles. Se link:http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling/fortolling-privat
10 poser vil da koste: verdi inkl transport kr.280 +2x kr 129 = kr 538
 
Ola W skrev:
Frode S skrev:
Hvis man så på auksjonen så gjaldt den 5 stk pakker, og ved å bestille i to omganger hadde man fint kommet seg under tollgrensen.
Riktig det, men da vil behanlingsgebyret på kr. 129 dobles. Se link:http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling/fortolling-privat
10 poser vil da koste: verdi inkl transport kr.280 +2x kr 129 = kr 538

????
 
Tilbake
Topp