Saison med brettanomyces

Jeg har en ferdig (?) batch av min klassiske Saison, som jeg pleier å brygge i hvert fall et par ganger i året. Denne ble brygget 5. mai, og etter 4 uker tilsatt et rør WLP650 Brett. B. I dag var jeg i grunn klar for å flaske den, så jeg har vasket flasker, flyttet bøtta til stua og tatt frem alt av utstyr. Så... kikket jeg i bøtta.

1.jpg 2.jpg 3.jpg

Hva er det som foregår?! Så mye flytende gjær etter 6 måneder? Aldri sett noe slikt i mine brett-øl før. Er dette normalt? Noen som har sett noe lignende?
 
Men ville vært påpasselig med oksygen, plastbøtte med masse headspace er ikke bra, og når du åpner lokket i tillegg... PET-flasker er bedre.
 
Men ville vært påpasselig med oksygen, plastbøtte med masse headspace er ikke bra, og når du åpner lokket i tillegg... PET-flasker er bedre.

Merkelig. Jeg har alltid laget saison'en min i plastbøtter og ikke sett snurten av noen "pellicle" før denne gangen. Jeg kjente det velkjente "stikket" i nesa av CO2 når jeg luktet på innholdet rett etter å ha åpnet bøtta, men det er vel tenkelig at det kan ha vært en veldig liten lekkasje et sted som har sluppet inn luft?

Og; Kan jeg flaske denne i dag? Kan jeg bare forsiktig fjerne dette belegget og flaske?

Tok forresten en liten prøve med en pipette, og smaksmessig er denne helt fantastisk så du har nok rett i at dette bare er brettanomyces.
 
Sikkert like greit å flaske idag, hvis FG er stabil, noe den sikkert er etter så lang tid.
Takk for svar! Da prøver jeg forsiktig å overføre til flaskebøtta. FG ble nettopp målt, den ligger på 1.002. OG var 1.054 ser jeg i loggen. Jeg pleier sjelden å sjekke om den er "stabil" når et øl har stått så lenge, som du sier så er det usannsynlig at den ikke er ferdig etter så lang tid. Den har også stått ved varmtvannsberederen og holdt seg god og varm på 25 C, helt stabilt.
 
Wow! Rettelse! Jeg så helt feil på hydrometeret, skjønte jeg plutselig! FG er faktisk på 0.996. Dobbelsjekket med to hydrometere, et presisjonshydrometer (max 1.020) og et vanlig et. Sjokkerende lav FG... En AA på 108%!
 
Wow! Rettelse! Jeg så helt feil på hydrometeret, skjønte jeg plutselig! FG er faktisk på 0.996. Dobbelsjekket med to hydrometere, et presisjonshydrometer (max 1.020) og et vanlig et. Sjokkerende lav FG... En AA på 108%!
Da er det nok HELT sikkert å flaske i dag :)
 
Plukker fram denne tråden igjen - saison er jo i vinden, og inspirert av Monkey Brew sine finfine brettøl har jeg starter på et litt ambisiøst løp med basis a) Jester King-mixen som Bootleg Biology distribuerer (sacc, brett og lacto) og b) oppskriften som samme bryggeri har delt Das Überkind Vielle Saison som de benytter som base-øl for blending og evt frukttilsats link. Altså en sur brett saison.

Bryggedag var 2. mars, så i dag var planen å overføre halvpart (11l av 23l) til sekundærmodning så bretten gjør seg skikkelig ferdig (har en glassflaske til brettprosjekter - men bare 11l) og tørrhumle resten før flasking om noen dager. Men da jeg lettet på lokket så jeg samme tilstand som trådstarter, og psyket ut på tørrhumleplanen siden bretten knager videre. Målte 1.005 SG for to uker siden, 1.003 nå - så brett kan fortsette en stund til.

Batch i Brewfather: Link

Til poenget: Noen som har tips til tørrhumling av slike «mixed fermentation»-øl? Lactoen er nedtonet av humla - pH rett i underkant av 3.8 tror jeg (pH-papiret går bare til 3.8). Brettpreget er ennå tildels fruktig - hydrometerprøven har litt hvitvinspreg, så vurdere Nelson Sauvin, men har mye mosaic jeg gjerne skulle brukt opp. Og hvor mye?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp