Saison Rustique fra Bryggselv

ADale

Norbrygg-medlem
Står den må gjære 21 dager, men må vel ikke det om den har gjæret ut etter 14 dager (1.001)?
 
Hvilken gjær brukte du? BE-134 kan ihvertfall komme godt under 1.000. Selv om det tar tid og det kan se ut at ølet er ferdig.
Med tanken på at saison skal være hardt karbonert vil du helst være helt sikker på at den er ferdig utgjæra, og at du ikke risikerer flaskebomber.
Jeg hadde ihvertfall venta noen dager til.
 
Hvilken gjær brukte du? BE-134 kan ihvertfall komme godt under 1.000. Selv om det tar tid og det kan se ut at ølet er ferdig.
Med tanken på at saison skal være hardt karbonert vil du helst være helt sikker på at den er ferdig utgjæra, og at du ikke risikerer flaskebomber.
Jeg hadde ihvertfall venta noen dager til.
Ja, brukte den gjæren. Da går den nok lavere. En annen ting er at den ikke fjærer på 34 grader lenger. Det stod den skulle gå opp til 34 grader av seg selv og men stod ingenting utover det. Bør jeg nå skru på varmeelement og få den til 34 grader? For øvrig har den vært konstant på 1.001 i minst 4 dager nå.
 
Sist redigert:
Ja, brukte den gjæren. Da går den nok lavere. En annen ting er at den ikke fjærer på 34 grader lenger. Det stod den skulle gå opp til 34 grader av seg selv og men stod ingenting utover det. Bør jeg nå skru på varmeelement og få den til 34 grader? For øvrig har den vært konstant på 1.001 i minst 4 dager nå.
Jeg har brukt BE-134 kun en gang. OG var 1044 og FG var 0.996.
Det kan jo hende at ølet ditt er ferdig utgjæra, men det skader uansett ikke å vente.
Ser forøvrig ingen grunn til å skru på varmen så lenge ølet står varmt nok. 34 grader høres ihvertfall veldig voldsomt ut.
 
Ja, brukte den gjæren. Da går den nok lavere. En annen ting er at den ikke fjærer på 34 grader lenger. Det stod den skulle gå opp til 34 grader av seg selv og men stod ingenting utover det. Bør jeg nå skru på varmeelement og få den til 34 grader? For øvrig har den vært konstant på 1.001 i minst 4 dager nå.

Hvor står det med 34 grader? Jeg stussa litt på det, så jeg gikk inn på oppskrifta, og der står det: "
Pitch på 24°C og la stige fritt opp til maks 30°C i løpet av 21 dager."

Jeg synes forøvrig pitching på 24 grader er et ganske dristig råd. Det er vel en viss fare for at det blir mye fusel av det?

1.001 kan godt være FG, men la den stå en stund til. Så lenge det klukker i gjærlåsen, skjer det noe nedi der. Min erfaring er at disse gjærtypene kan holde på lenge og gnaske ettertensomt på de siste restene av det de klarer å fordøye.
 
Hvor står det med 34 grader? Jeg stussa litt på det, så jeg gikk inn på oppskrifta, og der står det: "
Pitch på 24°C og la stige fritt opp til maks 30°C i løpet av 21 dager."

Jeg synes forøvrig pitching på 24 grader er et ganske dristig råd. Det er vel en viss fare for at det blir mye fusel av det?

1.001 kan godt være FG, men la den stå en stund til. Så lenge det klukker i gjærlåsen, skjer det noe nedi der. Min erfaring er at disse gjærtypene kan holde på lenge og gnaske ettertensomt på de siste restene av det de klarer å fordøye.
Husket feil, mente 30 grader, men det jeg egentlig lurte på er om jeg burde holde 30 grader helt ut eller ikke. Mener du det hadde vært bedre å pitchet på f. Eks 20 grader?
 
Selv jeg syntes det var et par grader høyt, men er den på 30 ville jeg holdt den der. Tror vel egentlig den er ferdig
 
Selv jeg syntes det var et par grader høyt, men er den på 30 ville jeg holdt den der. Tror vel egentlig den er ferdig
nei, nå er det bare 20 grader der, siden jeg slo avvarmen og været i Norge har endret seg drastisk siden jeg startet for over 2 uker siden.
 
Jeg er enig med @loebrygg . Mine to gikk til 0.099 og 0.098, og ikke alle har sett den gå under 1.000, så vidt jeg kan huske fra d'Erpe-Mere-tråden. Så 1.001 virker greit. Kanskje kunne den gått et eller to poeng til ned, men du behøver jo ikke karbonere den maks, heller. (Jeg synes det er helt unødvendig, og foretrekker faktisk å karbonere saison som en pils.)
 
men når skal man egentlig vite når den er ferdig da? Til TS @ADale , hvor lenge har du hatt stabil SG?
mine har blitt flasket etter 2 -3 uker ("FG" = 1.006 -1.002)
karbonert ganske moderat, 2 sukkerbiter per halvliter, de har blitt godt karbonert, men langt i fra flaskebomber
Har vi i det hele tatt hørt om flaskebomber i den store Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere tråden?
 
Jeg karbonerte før 2 uker med 3 sukkerbiter per 0,5L, gjæret ut på 27C og holdt temp helt ut så går nok noe fortere da. Høy men kontrollert karbonering
 
Sist redigert:
men når skal man egentlig vite når den er ferdig da? Til TS @ADale , hvor lenge har du hatt stabil SG?
mine har blitt flasket etter 2 -3 uker ("FG" = 1.006 -1.002)
karbonert ganske moderat, 2 sukkerbiter per halvliter, de har blitt godt karbonert, men langt i fra flaskebomber
Har vi i det hele tatt hørt om flaskebomber i den store Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere tråden?
I 4-5 dager. Men tar ølet skade av å nå være på 20 grader om det er ferdig? Tenkte å la det stå 2 uker til jeg siden jeg skal på ferie i morgen. Men rekker å fate det i morgen før jeg reiser, om det er best.
 
men når skal man egentlig vite når den er ferdig da? Til TS @ADale , hvor lenge har du hatt stabil SG?
mine har blitt flasket etter 2 -3 uker ("FG" = 1.006 -1.002)
karbonert ganske moderat, 2 sukkerbiter per halvliter, de har blitt godt karbonert, men langt i fra flaskebomber
Har vi i det hele tatt hørt om flaskebomber i den store Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere tråden?

Man skal nok være litt forsiktig. 1 poeng svarer til 0,13% ABV. 3 gr sukker pr. liter gir 0,12% ABV. Så et par poeng vil tilsvare godt og vel 6 gr sukker pr. liter. Og det gir omtrent 2,4 volumes CO2 når du flasker ved 20 grader.

Min konklusjon: Er du usikker på om det mangler et par poeng, bør du beregne sukker til litt moderat karbonering.
 
Tilbake
Topp