Saison?

hmmm... husker ikke helt, og er ikke hjemme før neste onsdag... Tror OG var på om lag 60 og FG på ca. 10-12.... Blei veldig overaska over den raske gjæringa, og at det blei en god saison-øl så vidt jeg kan smake.... :)
 
Gahr skrev:
Det har aldri vært tvil om at gjæren kan gjære ut ved normale temperaturer (de har jeg selv testet), men det tar, som du sier, svært lang tid, og ølet man får blir mer nøytralt. Dupont selv gjør unna gjæringen på 30-35 C.

Hvilke gjæringstanker har Dupont? Hvis de er høye, vil vel trykket gjøre at så høye temperaturer ikke fører til voldsom esterproduksjon, og kanskje noe som gjelder for uønskede alkoholer også.
 
Tror de har noen ganske merkelige, firkantede noen. Mener det er et bilde i "Farmhouse Ales" av Phil Markowski. Jeg har gjæret på 32 C med åpne kar, og fenoler, fruktighet og fusel blir svært godt balansert (inegn problemer med alkoholsmak eller -aroma), så jeg tror det rett og slett er gjæren i seg selv som lager lite fusel. En teori i boka til Markowski er at Dupont-stammen egentlig er en mutert vingjær som har tilpasset set ølgjæring. Vingjær har ikke evnen til å fortære skuuer som er mer komplekst enn disakkarider, og det er kanskje derfor Dupontgjæren til tider kan være vanskelig å få til å gjære raskt ut. Den gjennomfører gjæringen, men sliter tilsynelatende med deler av sukkeret.
 
Fant bildet, og gjæringskarene var firkantede, nesten kubiske, og bildeteksten sa også at "det sies at den uvanlige firkantede formen er en faktor for smaken på ølet". Selv om det var noe vagt, vil jeg jo absolutt tro at utformingen av karet har betydning for gjæringen.
 
Gahr skrev:
Det har aldri vært tvil om at gjæren kan gjære ut ved normale temperaturer (de har jeg selv testet), men det tar, som du sier, svært lang tid, og ølet man får blir mer nøytralt. Dupont selv gjør unna gjæringen på 30-35 C.

jeg mente egentlig 'MY MYTH BUSTED' fordi det var jeg som var i tvil :)
 
Hei!

Har nå tappet en Saison på flasker. Oppskriften jeg brukte var basert på Jamil Zainasheff sin oppskrift på Strong Saison fra podcast'en Can You Brew It. Fikk veldig god utgjæring på 1,002 etter to uker (med OG 1,070). Som Jamil anbefalte startet jeg gjæringa på 20C i to dager og økt temperaturen gradvis til 30 grader i 7 dager. Deretter lot jeg ølet gjærer ut ved 30 grader i 7 dager. I tillegg til Wyeast sin Belgisk Saison brukte jeg American Ale II etter fire dagers gjæring. Dette fordi det var lite aktivitet i gjæringsbøtta. Etter å ha lest flere innlegg på forum hvor folk meldte inn hvor pinglete Saison gjær fra Wyeast kan være tenkte jeg at dette var et godt alternativ. Dette ga gode resulater og gjæringa kom rask i gang.

Spørsmålet nå er hvilken temperatur ølet skal ha i sekundær gjæringa i flasker. Kjølig, varmt eller noe innemellom (10-15 grader, f.eks)? Har lest Farmhouse Ales som oppgir flere Saison oppskrifter fra de fremste Saison bryggeriene uten at jeg får et klart inntrykk av hvilken temperature passer best. Er det noen som har erfaring med dette som kan gi noen tips? Vil gjerne høre om hvilket utslag ulike temperaturer vil gi til dette ølet.

Takknemlig for alle svar!

Gahr- du hadde skrevet at du skulle skrive og legge ut en artikkel om Saison nå i høst. Høst er nå blitt vinter og jeg (og sikkert mange andre) venter spent til å lese noe. 
 
sta72 skrev:
Gahr- du hadde skrevet at du skulle skrive og legge ut en artikkel om Saison nå i høst. Høst er nå blitt vinter og jeg (og sikkert mange andre) venter spent til å lese noe.

Hehe. Takk for tilliten! Joda, den kommer, men jeg har ikke fått gjort alle bryggingene ennå. Siden jeg har "fått" et nytt bryggeri (Brau Eulen jeg låner av Petit), har jeg prøvd ut en del ting for å finne ut hvordan bryggeriet fungerer og kan optimaliseres, hvilket har vært en del av dealen med Ola. Jeg har ikke villet brygge de to siste batchene med saison før jeg ble litt mer kjent med utstyret, og derfor har det altså drøyd litt. Nå føler jeg imidlertid at det begynner å gå slik jeg vil, og det neste brygget mitt blir sannsynligvis en ny saison. Jeg må bare drikke opp noe øl først, fat-kapasiteten er sprengt for tiden...
 
Well, foreløpig låner jeg bare utstyret (og skal gjøre det i et og et halvt år til), men vi får se. Så langt er jeg veldig fornøyd med oppsettet. Det krever mer arbeid enn en Speidel, men det har noen egenskaper jeg liker bedre enn hos Speidelen. Gustavf oppsummerte det omtrent slik: Med Speidel får du et kompakt hjemmebryggeri, med Brau Eule får du et tysk bryggeri i miniatyr. Jeg liker størrelsen på meskegryta (jeg bruker 34-literen), whirlpoolfunksjonen og utbyttet. Man må finne et oppsett for sparging, om man ikke kjører batch-sparging, men det fikses lett med en kjølebag. jeg er nok på vei til å bli fan, ja...
 
Artig! Jeg tror nok at hvis jeg skal vinne lotto 2 ganger ;D, da blir det en ny baritonsaksofon 1. gang og en Speidel 2. gangen.

men nå til saison igjen...


etter at et brygg står 6 uker i primairgjæringskaret, er det 1. fare for autolyse og 2. behov for ny gjær til etterkarbonering??
 
Tja til begge... Etter såpass lang tid hadde jeg tilsatt litt tørrgjær ved flasking. Rehydrer 1 gram US-05 til 20 liter øl, og bland det i dunken du tapper på flaske fra.
 
OK

begynte i går å lese i Yeast-boka. Jo mer jeg vet jo mindre jeg vet :)
Det er ikke barebare med å rehydrere gjær men skal prøve å gjøre på en riktig måte.
 
Har tappet ølet på fat..

Må si at dette ølet er jeg meget fornøyd med og veldig overrasket over fylden tros FG 1002 :biersmile:
skumet er som jeg bare har drømt om å få en gang. hekt kvit og stiv.

:hadet:
 
Tilbake
Topp