San Mig Light

Stig Johnsen

Norbrygg-medlem
Mitt desiderte favoritt øl når jeg er på ferie i Filippinene er San Mig Light, lurte derfor på om noen vet hvilken type ølsett/ oppskrift man må ha for og finne noe som er nært san mig light?

Vedlegg

• San Mig Light.jpg
    San Mig Light.jpg
    4,7 KB · Sett: 42
Å brygge et undergjæret lavkalori øl uten usmaker er noe av det vanskeligste du kan brygge. Sikker på at du ikke heller vil ha en IPA?

er fersk i dette så har ikke lært meg termen enda i bryggeri språket :)
IPA?
Sorry, var en spøk. Lørdag vettu, godt i glasset. IPA er et ganske annerledes øl med mye smak av humle som kan skjule ganske mye defekter i bryggeprossen.

Spøk tilside, vet ikke om noen ølsett som kan passe, men meldingen er at det er vanskelig å brygge.

Ser ut som om det der er et 5% øl.

Har du mulighet for temperaturkontroll? Eller i det minste en kald kjeller? Hvis ikke, er det vrient å brygge noe sånt.

Dette er basert på en oppskrift på amerikansk "pils" fra Brewing Classic Styles. Jeg antar det vil komme relativt nær, selv om det neppe er spesielt lavkalori:
3.8 kg pilsnermalt
0.9 kg flaked rice
Mesk med 14 liter vann på 65 grader i 90 minutter. Skyll med 24 liter. Du skulle få ut 30 liter. Kok i 90 minutter. Du skulle få 20-21 liter i gjæringskaret til slutt. Tilsett 22 gr. Hallertauer Mittelfrüh (pellets) - det finnes flere alternativer - etter 30 minutter.
Skal du gjøre alt "riktig", er gjæring og lagring av undergjæret øl en temmelig omstendelig affære. Mye enklere: Følg rådene for hurtigbrygging av lager i denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/hurtigbrygging-av-lager.21718/
Gjær: Fermentis S-23, f.eks. (tørrgjær)

Vannmengdene er basert på mitt oppsett, BB60. Det er forutsatt 75% effektivitet, og en utgjæringsgrad på 72%. Begge deler er relativt moderat. Hvis det holder stikk, vil dette ende på omtrent 5%.

Sist redigert:
:) er ikke ett lavkalori øl, tror navnet kommer av at det er et veldig lyst øl, trudde også det var sånn slanke øl greier, men det er det ikke :) Finn Berger, skal teste den oppskrifta du viser til :) Takker.

:) er ikke ett lavkalori øl, tror navnet kommer av at det er et veldig lyst øl, trudde også det var sånn slanke øl greier, men det er det ikke :) Finn Berger, skal teste den oppskrifta du viser til :) Takker.
100 kcal på 0,330 OG 5% er lavere enn normalt /flisespikkeri/

Tilbake
Topp