Bjarte H
Dommer
:skitbra:Thorvald skrev:Ja akkurat denne er det, men er bytta til kobber nå... Tok ikke sjansen på å bruke den.
:skitbra:Thorvald skrev:Ja akkurat denne er det, men er bytta til kobber nå... Tok ikke sjansen på å bruke den.
Thorvald skrev:Krille skrev:Hvordan lagde du cideren? Eg har prøvd å lage cider utav eplejus, det ble ikke helt vellykket...
Den er på eplejuice fra Rema.
Satt den først 6 uker på gjæringskar, stakk om og tilsatte 2l juice og lot den stå 2mnd før den ble tappet på Cornelius og tilsatt CO₂.
Hvis man mener at cider er slik som svenske kopparbergs så er dette noe helt annet. Den er knusktørr, litt syrlig og minner mer om en tørr musserende vin, men mindre smak. Veldig klar farge, leskende og frisk i sommervarmen.
Hvis man liker den litt søtere så er det mulig å tilsette ugjærbart sukker. Etter det jeg har lest så har den godt av å stå ganske lenge før den drikkes...
Kokt te på 4 poser Earl grey
Limejuice 3 limes
23L juice
2 pack s-04
En Ts gjærnæring
En absolutt hit hos kona, og kommer nok til å lage den igjen i en eller annen variant.
Løver skrev:Tenkte å prøve meg på denne selv..
Hvilken gjæringstemp la du den på?
Hadde du 23 l juice i med en gang og 2 liter til etter 6 uker (totalt 25 liter)
Eller 21 med en gang, og 2 til etter 6 uker (totalt 23 liter)
Tomas
Løver skrev:Hehe, da skal jeg tenke på det med søtning.. Jeg tenkte å ha den klar til sommeren, så greit å starte nå.. Pectic enzym blir nevnt flere ganger i Brew Your Own, i forbindelse med cider oppskrift.. Har du noe erfaring eller kjennskap til det?
T Jacobsen skrev:Hvor kan man få kjøp disse slangeklemmene med håndtak på?
Løver skrev:Fornøyd med ventilator løsningen?
nordhagen skrev:Hei, veldig imponerende oppsett. Siden jeg bor i Sandefjord selv lurer jeg naturligvis på hvor jeg kan komme og beskue detta gliset?
En annen ting jeg lurer på er hvordan du filtrerer bort rester av humlepellets i et såpass fastlåst oppsett?
Thorvald skrev:Takk for det :roedme: Er i gangavstand til Jahredammen, like ved Rema ved veien ut til østerøya. Bare å komme på besøk!
Thorvald skrev:Når det gjelder humlebøss, så kjører jeg whirlpool, lar det synke til bunnen (som du ser på bildene over), og så lukker jeg øynene og lar det stå til Har også kjøpt inn en saftsil som jeg tenkte å prøve for å få vekk litt ved brygging av øl med mye humle.
Hvordan gjør du det?