Santas winter warmer og evt justering

Hei.

Jeg er nybegynner innen brygging men fattet interesse etter at jeg oppdaget denne flotte nettsiden med så mange dedikerte øl-elskere.  Har satt to sett noen år tilbake(Coobra) med dårlig resultat. Kommer til å prøve noen sett før jeg evt avanserer til å gjøre alt fra bunnen av.
Ble så giret nå at jeg har en Coopers Lager klar til flasking og en Santas winter warmer som er neste ut.
Er det noen som har noen erfaring med dette settet? Lurer på om det kan være lurt å tilsette mer spraymalt evt Muntons humlet spraymalt som fås i halvkilos poser? Ser at en anbefaler å tilsette 300gr sukker på Vin og bars nettsider.

Håper det er noen som kan gi meg litt veiledning sånn at resultatet blir best mulig.

På forhånd takk!  Ove  :biersmile:
 
Sukker kan helt eller delvis byttes ut med spraymalt. Husk dog at spraymalt har lavere utgjæringsgrad enn sukker, så FG i ølet vil bli høyere hvis du gjør dette.

Sjekk ev. dette (om du ikke allerede har gjort det): http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=41
 
Jeg har Santas winter warmer på flaske og tar en om 10 min.  ;D Dette var andre brygget mitt. Jeg brukte ingen ekstra sukker og kom ut på litt mindre volum. Jeg tror dette er en bra sett; gjorde ikke alt riktig men nyter ølet i alle fall  :biersmile:
 
Santas winterwarmer egentlig en slag juleøl type. Man kan velge om man vil bare bruke settet eller om man vil tilsette mer malt (DME eller flytende) for å gjøre det sterkere. Men jo sterkere det er jo lengre må det lagres før det blir bra. Det var den bommerten jeg gjorde en gang da jeg brygget det.
 
Hei. Jeg har brygget santas winter warmer flere ganger. Jeg anbefaler deg å brygge den uten tilsetninger første gangen. lagringstiden blir da kortere og alkohol vol Blir Ca 5%.
Dette var det beste settet jeg brygget og jeg brygget det mange ganger før jeg kjøpte meg en speidel og startet med all grain. Men du må huske på å desinfisere dunken med klor eller annnet desinfeksjonsmiddel.
Og så er det gjæringstiden, la brygget stå 2 til 3 uker på dunken ved 18-20C  før du tapper det. Vørtetempem bør ligge under 20 C når du blander i den rehydrerte gjæren, ellers blir smaken veldig fruktig. Gjærings-temperaturen bør heller ikke overstige 20C hvis du ikke ønsker en veldig fruktig smak. Men jeg har også hatt litt problemer mad at gjæringen stopper ved lavere temperatur enn 18C, så her må du passe på.
 
Da er brygget tappet over på flasker. Tok sjansen på å tilsette 200gr sukker i settet og må si det smakte fortreffelig ved flasking. Er spent på hvordan det blir med litt lagring..
 
Min første runde med Santas er også snart ferdig. Håper jeg.
Den har stått i 18 dager i ca 20grader C. Men den har fortsatt en SG/FG på 1020. Har ikke tilsatt noe sukker eller mer ekstrakt. Så den burde være ferdig nå, tenkte jeg.
OG var på 1055.

Hva har dere, som har satt dette settet før, endt på i FG?
 
Hvist du benyttet deg av maltekstrakt i stedet for sukker er det ikke helt uvanlig med å ende med en noe høy FG.
 
Her gikk det med ca 3,6 kg maltekstrakt.
Men synes FG på 1020 var noe over det forventede.

Jeg får tappe det over på flaske, og se hvordan det blir når desember er i gang...
Men hadde vært greit å høre fra dere andre som har satt samme settet, hvilken FG dere endte på...
 
Jeg endte opp med en FG på 1014 på mitt brygg, OG 1060 med tilsatt sukker.. Prøvesmakte en flaske i går etter en ukes karbonering. Litt søtt enda men meget lovende smak. Skal la det stå en uke til i romtemp får å gjære det mere ut og få mere kullsyre. Alkoholstyrken var perfekt etter min smak på denne typen øl.
Er helt hektet nå og har mitt tredje brygg i gang nå en mnd etter at jeg begynte denne hobbyen  ;D
 
Må man bruke malt ekstrakt på settet? På kartongen står det at det ikke trengs? Eller blir det for lav alkopros uten? Skal til å sette en batch santas imorra:) Trenger litt juleøl!


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
Santas Winter Warmer var faktisk det første øllet jeg satte og grunnen til at jeg fortsatte å brygge
og nei, du trenger ikke no mer enn vann og gjær
Hadde ikke hydrometer på den tiden, men skulle havne på rundt 6% så vidt jeg husker
Familien ble da ihvertfall full det året også  :biersmile:
 
Perfekt. Da blir det brygging imorra å så får det stå på dunk et par uker før flasking! Gledeseg!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
scub skrev:
Men koker dere vørtern her å, sant? Ihvertfall 15min?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Jeg pleide bare varme boksen(e) i varmt vann 10-15min..
Sjekk ut CraigTube på Youtube. Han er en merkelig mann som er helt inni ekstraktbrygg  ;D

http://m.youtube.com/watch?v=7FJBlrHtRRE
 
Tilbake
Topp