Santas Winter Warmer

Hei Santas Winter Warmer har vært diskutert her tidligere, men som ny «brygger» så prøver jeg å gjøre ting riktig (liker å sette meg inn i prosessene og ikke kjøre for store feil) J.

Jeg har nå blandet settet med og latt det stå i det rommet som jeg kan få mest stabilt i hensyn til varme og lys.
Gjæringsspannet har nå stått i 9 dager med temperatur 19 – 23/23 grader. (Høyere temperatur noen timer på ettermiddagen da rommet er vendt mot solen og jeg ikke har mulighet for å justere denne ned).

Da jeg startet opp gjæringen målte jeg OG på 1050 og etter 7 dager målte jeg 1015. Har i utgangspunktet tenkt å la den stå frem til søndag og vurdere om jeg skal tappe den på flasker da (har da stått i 12 dager).

Spørsmålet mitt er som følger: Skal jeg tilsette f.eks spraymalt (tenkt 3 gram pr. 0,5 L flaske) eventuelt sukker ( 3 gram ?? ) eller skal denne tappes rett på flaske (tenker at den kan bli litt «tam» i forholdt til karbonering hvis jeg ikke tilsette noen ting).
Hva er det riktige her ????

Har så tenkt til å la brygget ligge på flaske frem til jul (håper den er ferdig og god til da ).

Cooper lager DIY start kitt
Har en Cooper lager også stående og denne skal også tappes på flaske. I forbindelse med tappingen så fulgte det med bicarbonat drops og det skal tilsettes 2 stk. pr. 740 ml flasker som var med i settet. Jeg har noen fine 0,5 Liters flasker som jeg kunne tenke meg å bruke.

Spørsmålet er : Kan jeg dele dropsene siden flaskene er mindre eller burde jeg tilsette 4 gram sukker på flaskene i stedet ?
 
Hei, om du har mulighet til det så lag en sukkerlake etter du har stukket om til ny dunk, og tilsett da sukker etter hvor mye øl du får ut. Spraymalt er en fin ting, men sukker er et velgodt alternativ som er enklere å dosere enn spraymalt. Jeg bruker 5 gram sukker per liter ferdig øl. Husk å røre dette forsiktig inn, da oksygen er svært dårlig for ferdiggjæret øl! Angående karboneringsdrops så går det helt greit å dele de, men vær da forsiktig med hygienen. Det går forøvrig helt fint å bruke to drops i 500ml når det er snakk om en lager..
 
Tilbake
Topp