Schvær hjemmelaget maltmølle

Eduard

Norbrygg-medlem
Denne tråden ville jeg ikke unnlate å legge ut her, den handler om å bygge en maltmølle av deler (akslingene) av ødelagte elmotorer. Se her for en krøkkete Google-oversettelse og (viktigst) bilder!

Eksempelbilde:

zonder20beschermkap.jpg
 
Kult!

Liker DIY prosjekter :yes:

Lurer på om valsene klarer å ta tak i malten? De er jo helt glatte :jaha:
 
De rotors zijn gemaakt uit staal, al licht gekarteld en hadden ongeveer de juiste diameter om als rollen te dienen. Rotorene er laget av stål, men litt rufsete og hadde omtrent rett diameter å tjene som valsene.

De var ikke glatte men lite grann ruglete fra før, kanskje det synes bedre i noen av de andre bildene.
 
Den var skikkelig konge  ;D :skitbra:

Fikk nesten ånden over meg nå, hadde det ikke vært for at det er 10 blå og sno ute så tror jeg at jeg hadde begynt å lete etter litt "råstoff" til en slik mølle.

Men heldigvis er det vinter og allt er nedsnødd og utilgjengelig  ;)
 
Oi, fekk meg til å tenke på mitt eige mølle-prosjekt. Har vore litt på vent, men må komme i gang, har ikkje mølle sjølv endå.

Støpt eine valsa, B30 betong. Brukte eit 75mm (innv.) diameter papprør som form med plastpropp i kvar ende. Dreia til så dei passa akkurat, litt duct tape (sjølvsagt...) og eit luftehol i eine enden. Når betongen var herda satte eg heile valsa i dreiebenken og retta den av med "skiveavrettar" fra Biltema som dreiestål. Sparkla i ein del luftblærer med sement, og retta av igjen.
 

Vedlegg

  • IMG_1468.JPG
    IMG_1468.JPG
    119,1 KB · Sett: 379
Den ser fin ut! Med så store valser får du kvernet malten (ca 10 kg) på veldig kort tid! Hvordan sørger du for at det ikke havner betong i masken, lurte jeg bare på?
 
Eduard skrev:
Den ser fin ut! Med så store valser får du kvernet malten (ca 10 kg) på veldig kort tid! Hvordan sørger du for at det ikke havner betong i masken, lurte jeg bare på?

Hehe, betong i malten i staden for vannjustering :yes:
 
Tilbake
Topp