Schwarzbier - forslag mottas med takk!

Okay gutter, nå har jeg kapitulert overfor et mildt press fra Bryggelaget Medgang sin sjefsbrygger, og vi skal for første gang avvike fra "ales only"-regelen vår! Lagerøl-fobien min skal settes på prøve, og en Schwarzbier skal få den mer eller mindre tvilsomme æren av å bli vårt første lagerøl. Råd og forslag mottas med takk (kan ikke garantere at de vil bli fulgt, men mottatt vil de bli!). Har dere brygget noe som har blitt skikkelig godt? Vi er ikke ute etter noen ekstremvariant, men det skader ikke om den har mer smak enn de mest nøytrale tyske kommersielle schwarzbierene. Hvilken gjær anbefaler dere?

Er det en idé å følge oppskriften på en stout eller porter som vi liker godt (har brygget flere tusen liter med slike), bare med lagerølgjær, ditto gjæringstemperatur, og kaldlagring etterpå?
Pilsnermalt har vi vel ikke inne nå (men det lar seg jo lett framskaffe), derimot har vi eller får inn pale malt i store mengder, münchenermalt, sjokolademalt og roasted barley. En del annen spesialmalt også. Jeg er skeptisk til bruk av større mengder røykmalt, har ikke tenkt å lage noen rauchbier.
M.h.t. humle har vi rikelig med Magnum og Hallertauer Mittelfrüh, men også en del amerikansk humle som Ahtanum og flere andre.

Vi skal brygge 250 liter.

Jasså, her etterstrebes typeriktigheten ;)

Har bare smakt noen få typer, og aldri brygget den selv.
Brewing Classic Styles-oppskriften har vunnet over 20 priser. Den ligger helt på grensen i forhold til hvor mye røstethet den kan ha, så det passer sikkert bra. Litt usikker på hvor mye man kan gjengi av slikt her.., men ihvertfall (inkludert litt avrunding):
OG 1.051
FG.1.013
IBU: 30
Farge: 54 EBC
5% alkohol

2,7kg münchenermalt
2kg pilsnermalt
170g crystalmalt
170g sjokolademalt
100g svartmalt
100g Carafa Special II (Weyermann)
Gir 19 liter ferdig øl på Jamils oppsett, så juster etter utbytte og volum. Humla bør også muligens justeres litt ned ved slik størrelse som dere tenker på.

47g Hallertauer 4% 60min
14g Hallertauer 4% 20min
14g Hallertauer 4% 0min
(Her menes nok Hallertauer Mittelfrüh)

WLP830 German lager,  Wyeast 2124 Bohemian Lager eller Saflager S-23
20g tørrgjær , 4 pakker flytende, eller en passende starter. Gjæres på 10 grader i minst 4 uker. Karboner 2-2,5 volum.

EDIT: Crystalmalt med ca. 80 EBC

Schwarzbier, selve gromøllen min :)
Nå liker jeg øller laget etter KISS prinsippet og er spesielt glad i Münchener
malt, men denne er ihvert fall favoritten min.

Denne er basert på 55 liter:
12,00 kg Munich Malt (15,0 EBC) Grain 95,24 %
0,60 kg Carafa II Special (811,6 EBC) Grain 4,76 %
100,00 Select Spalt [3,80 %] (60 min )
70,00 Select Spalt [3,80 %] (10 min)
70,00 Select Spalt [3,80 %] (2 min)
1 Pkgs German Lager (White Labs Yeast-
#WLP830) [Starter 8000 ml] Lager

Beer Profile
Est Original Gravity: 1,057
Measured Original Gravity: 1,059
Est Final Gravity:1,013
Measured Final Gravity: 1,015
Estimated Alcohol by Actual Alcohol by Vol: 5,74 %
Vol: 5,80 %
Bitterness: 18,7 IBU Calories: 560 cal/l
Color:

Est Color: 43,8 EBC Color

Starteren er på 4l og kjøres to ganger.
Pass på å gi den en diacetylrast, ellers må den lagres minst to mnd før drikking.
Med 600 gram Carafa blir det en markert kaffesmak.
Bør nok reduseres litt for de som ikke ønsker en så utpreget smak av dette.

Kan også utmerket brygges med Weyermann bayer ekstrakt.

Takk for svar, oppskriftene ser absolutt interessante ut! Mulig at vi "plukker litt" fra begge disse + en oppskrift på Ølportalen, og lager vår egen variant ut fra det. Schwarzbier skal det nok bli - jeg rapporterer hvis det blir drikkelig!
:skitbra:

Sigmund skrev:
Takk for svar, oppskriftene ser absolutt interessante ut! Mulig at vi "plukker litt" fra begge disse + en oppskrift på Ølportalen, og lager vår egen variant ut fra det. Schwarzbier skal det nok bli - jeg rapporterer hvis det blir drikkelig!
:skitbra:

Stas. Har lyst til å prøve på noe lagerbrygging mot sommeren her også, og da kan det nok fort bli en schwarzbier eller annen smakfull lager. Hvordan kontrollerer og holder dere temperaturen på 250 liter, og hva gjærer dere i?

Lars skrev:
Hvordan kontrollerer og holder dere temperaturen på 250 liter, og hva gjærer dere i?

Vi gjærer (ja, mesker også) i en melketank fra en gård, av den typen som ble mye brukt på 60- og 70-tallet. I sine glansdager som melketank hadde den innebygd kjøling, det fungerer ikke lenger, så vi må bruke kjølespiraler, som andre hjemmebryggere. Men isolasjonen på tanken er meget god, så når vi har kjølt ned til passende gjæringstemperatur, holder tanken vanligvis godt på temperaturen uten dramatiske tiltak (gjæringen utvikler jo også noe varme). Oftest kan vi bare lene oss rolig tilbake og la gjæren drive med sitt. Men i en så kald vinter som vi har nå, har vi et par ganger måttet heve temperaturen i gjæringskaret igjen - da bruker vi kjølespiralen som varmespiral, ved å sende varmtvann gjennom den. Ingen ideell løsning, men det funker.

Sigmund skrev:
Lars skrev:
Hvordan kontrollerer og holder dere temperaturen på 250 liter, og hva gjærer dere i?

Vi gjærer (ja, mesker også) i en melketank fra en gård, av den typen som ble mye brukt på 60- og 70-tallet. I sine glansdager som melketank hadde den innebygd kjøling, det fungerer ikke lenger, så vi må bruke kjølespiraler, som andre hjemmebryggere. Men isolasjonen på tanken er meget god, så når vi har kjølt ned til passende gjæringstemperatur, holder tanken vanligvis godt på temperaturen uten dramatiske tiltak (gjæringen utvikler jo også noe varme). Oftest kan vi bare lene oss rolig tilbake og la gjæren drive med sitt. Men i en så kald vinter som vi har nå, har vi et par ganger måttet heve temperaturen i gjæringskaret igjen - da bruker vi kjølespiralen som varmespiral, ved å sende varmtvann gjennom den. Ingen ideell løsning, men det funker.

Ok, tror det er samme type tank som brukes som silkar på Tautra (og meske + kokekar på Inderøy), mens gjæringen foregår på 230 liters blå plastdunker, UT-200 termostat festet på utsiden, og varmeovn eller håndklær med vannkjøling. Alltid kjekt å vite hvilke løsninger og erfaringer andre har i samme størrelseområdet. Har dere en UT-200 eller liknende liggende oppe i karet da?

Lars skrev:
Har dere en UT-200 eller liknende liggende oppe i karet da?

Niks, ingen termostat som fungerer på tanken, er avhengig av hyppige målinger med elektronisk/digitalt termometer, og evt. justere manuelt hvis større avvik. Helt klart ikke optimalt, løsninger med termostat og automatisk justering av kjøling/varming er opplagt å foretrekke, hvis man har mulighet for det.

På Mo Laksegard (gardsbryggeri) bruker de lignende tanker også til koking, da med nedsenkbare varmeelementer. Vi har imidlertid separate kokekar, det er to kasserte varmtvannsbereder-innmater i rustfritt stål med avskåret topp, og etterisolert utvendig. Gassfyring med en "krabbekoker" under hvert kokekar. Manuell overføring av væske mellom karene, vi har ikke tatt oss råd til en skikkelig proff pumpe som tåler varm væske.

Tilbake
Topp