Seint ute med juleøl

Vanskelig smak å beskrive. Nesten litt krydret, eller til og med litt brent. Jeg tror den kommer fra malten (Weyermann Munich type 2) som jeg har 20% av. Vørteren under brygging har et hint av den samme smaken. Etter modning er denne helt vekk, og ølet er som å drikke fløyel i flytende form.

Bruker selv WLP838 Southern German Lager Yeast eller WLP833 som dere, men merker ingen forskjell mellom disse i doppelbock. Har brukt samme gjærslag i lysere lagere og da blir forskjellene mer fremtredende, og da foretrekker jeg definitivt WLP838 i smak. WLP838 flokkulerer også fortere, og gir en klar lager på knappe 2-3 uker. WLP833 er gjerne tåkete noen uker til.

Det er min erfaring med 833 og, den flokker ikke så fort. Men for meg er forsåvidt det gunstig, da jeg ikke vil øke temperaturen, men heller bare senke den for en tradisjonell kaldfermentering, så det er fortsatt aktivitet ned til noen få grader for å ta unna det siste.

Og, jeg har også lagt merke til en slags brentsmak, men bare et lite hint. Litt bål-aktig. Jeg trodde først det kunne komme av kokingen min, men godt å høre at andre har samme erfaring med samme gjær. Hatt den smaken i lyse lagere og, det er ikke mye, men man merker det.

Og, jeg har også lagt merke til en slags brentsmak, men bare et lite hint. Litt bål-aktig. Jeg trodde først det kunne komme av kokingen min, men godt å høre at andre har samme erfaring med samme gjær. Hatt den smaken i lyse lagere og, det er ikke mye, men man merker det.

Hva er proporsjonene dine av malt, da? Jeg bruker 80% lys munich og 20% mørk munich. Humle er litt hipp som happ, hva enn jeg har av europeisk humle liggende, tror ikke det er kilden. Jeg tror faktisk jeg ville likt denne smaken dersom den ikke var kombinert med et såpass intenst øl.

Jeg har brukt
66% pils, 16% mu lys, 16% mu mørk, 2% carafa sp 3.
66% vienna, 16% mu lys, 16% mu mørk, 2% carafa sp 3
65% vienna, 16% mu lys, 16% mu mørk, 1,5% choco, 1,5% carafa sp 3

Den som heter "neste" har 55% pils, 24%mu lys, 16% mu mørk, 3% caramu 3, 2% carafa sp 3. Når jeg ser på den nå så kjenner jeg at jeg vil gjøre om på den, men det får jeg lyst til hver gang jeg ser en oppskrift som skal brygges..

Uansett så synes jeg oppskrift nummer en ble renest, med flere rene "peaker" av smaker, nummer to ble litt som forventet, men kanskje et knepp for mye for min smak egentlig, litt "mer" pga viennaen, nummer tre ble dårligst, ble bare rot med chokoen inni der. Tror jeg har gjort alle med 833, og #1 ble også gjort en gang med 34/70, da synes jeg at jeg fikk en eller annen smårotete smak av den. Vanvittig god, men det sier man ofte før man har fått sammenlignet mot noe annet. Men skal prøve den igjen med 34/70.

Jeg bruker
70% munich
20% pils
10% caramunich 3

25 IBU med lavalfa humle på 60 og et lite bidrag på 30 minutter. Mittelfruh på alt.
Og rikelig mengder WLP833.
Mener basen kom fra Jamil sin bok en gang i tiden.

Carafa og choco i doppelbock vil nok forlenge tiden før ølet er balansert kanskje? @Miguel

Jeg hadde ingenting å utsette på carafaen. Den satt seg ganske godt med en gang. Men sjokolademalten slet jeg med, jeg vet ikke om det var fordi det var også de ølene med vienna, men jeg var skeptisk på et tidspunkt jeg "vet" at det skal smake sånn og sånn (ene batchen gikk i sluket grunnet for høy OG, mesket annerledes..), og det trengtes faktisk flere uker med mer tid enn jeg forventet så ble det fint, men ikke helt knall, kanskje mer "komplekst", men ikke like ryddig og rent som med pils uten sjoko. Stod vel i to tre måneder ish på under null. De uten sjokolade, med pils, var fine rett ut av dunken, og ble bare veldig mye bedre.

Jeg føler jeg ikke kan sette helt fingeren på hva det var som som rotet det til, vienna eller sjokolade, men jeg holder en knapp på de skarve 1.5% sjokolade rotet det til "mest". Jeg fikk påpekning at det manglet sjokolade i Doppelbocken min sist NM, sjokolade er ikke "påkrevd"i en doppel, men jeg snurret to batcher med det, litt urutinert i konkurransesammenheng sånn sett.. Men ja, det ble rotete, og trengtes mye lengre tid enn uten sjokolade/vienna. Så det er egentlig langt ned i tenkeboksen mtp neste. De ble jo sakte men sikkert bedre, men med bare to mnd på under null så vet jeg dessverre ikke hvis det hadde blitt knallgodt eller ei, syntes hele veien at det var noe off med akkurat de der.

Sist redigert:
Tilbake
Topp