• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Selger bryggeriet mitt (SOLGT)

Dag

Norbrygg-medlem
Jeg har brått og noe uventet blitt Speideleier, og har derfor en del stash å selge:

1 BB60 kokekjele. Ett av elementene er gått sånn at det er kun ett element på 1500W som virker. Det er derfor satt inn ett element på 3kW, samt en bryter hvor du kan velge mellom 1,5kW eller 3kW. Ny kran i rustfritt stål. BB60 dyppkjøler inkludert. Det følger også med en rustfri kran som henges på kanten for å styre overføring fra meskekjele til kokekjele. Dette skjer gjennom HERMS-coilen som også varmer vørteren til tilnærmet koketemp før den treffer kokekjelen. Dette gjør at man har kok i samme øyeblikk som skyllingen er ferdig.

1 BB60 meskekjele med silbunn. Ett av elementene er røket her også, det på 1,5kW virker. Ikke satt inn noe ekstra element da jeg har brukt HERMS for oppvarming. Ny kran i rustfritt stål. Kran for overrisling er montert på lokket, med silikonslange og rustfri ‘floating ball’ (som på Blichmann Autosparge) inn over mesken. Målestav for vannvolum i svarteloksert aluminium med utfrest skala.

Begge kjelene er modifisert ved å fjerne alt av temperatur-sikringer og slikt som gjør at kokingen stopper uventet når det aller minst passer. Kontaktene leder rett til elementene via bryteren.

Ett stk HERMS-apparatur med rustfri HERMS-coil fra Gryphon Brewing. Denne står montert i en bit avløpsrør (tjukk polypropylene) med et 3kW element. Innmontert er også to pT100 tempsensorer, ett måler temp på vei inn i coilen (fra kjelen) og ett temperaturen ut av coilen. En innmontert pumpe skyver vørteren fra meskekjelen, gjennom coilen og videre til overrislingen/kokekjelen. En PID er også montert på inntempsensoren. Denne brukes kun som termometer og styrer ingenting. Føleren ut av coilen styrer PID’en i kontrollboksen. Avløpsrøret er tettet i toppen, tanken var å bruke HERMS-coilen som motstrømskjøler også, men den ble ikke helt tett når den utsettes for vann under trykk så den kan ikke brukes til kjøling som den står. Det å bare fylle helt opp og bruke den til HERMS-varming funker utmerket.

En kontrollboks som inneholder en PID for styring av HERMS, SSR for HERMS-elementet, en SSR-lignende regulator for kokekjelen, brytere for regulert – eller direkte strøm til elementer, kontakter for å plugge in tempsensorer, 12V DC strømforsyning til HERMS-apparatet, samt kontakter for å plugge inn meskekjele, kokekjele og HLT-oppvarmer hvis du har slikt. SSR’ene er montert på en solid kjøleribbe (som for øvrig aldri blir særlig varm). Inneholder også en ren termometermodul for pT100. Denne viser et par grader lavere temp enn PID’ene. Kontrollboksen forsynes av 2x16A, jeg har brukt vaskemaskin- og tørketrommelkursene på badet mitt. Boksen henger også perfekt på håndkleholderen.

Det følger også med en pT100 temp-probe med kontakt, ca35 cm lang og 6mm tykk. Laget av aluminiumsrør. Denne kan plugges inn i kontrollboksen og f.eks stikkes i mesken for å sjekke, eller du kan la den styre HERMS-tempen om så. Jeg plugger den i PID’en på kontrollboksen, stikker proben i kokekjelen under kjøling for å se når jeg når 20grader.

Greiene brygger fint øl som det står, men egner seg nok best for den som kan fikse litt (tenker på den utette toppen på HERMS-røret). Utstyret funker best som en enhet, men hvis det ikke blir solgt som det vil jeg selge enkeltvis.

Kunne dette være noe å starte 2015 med? Gi bud!
 

Vedlegg

  • IMAG0534.jpg
    IMAG0534.jpg
    86 KB · Sett: 216
  • IMAG0536.jpg
    IMAG0536.jpg
    85,3 KB · Sett: 203
  • IMAG0539.jpg
    IMAG0539.jpg
    99,1 KB · Sett: 210
  • IMAG0541.jpg
    IMAG0541.jpg
    86,2 KB · Sett: 201
  • IMAG0542.jpg
    IMAG0542.jpg
    91,5 KB · Sett: 203
  • IMAG0544.jpg
    IMAG0544.jpg
    251,3 KB · Sett: 208
  • IMAG0545.jpg
    IMAG0545.jpg
    98,2 KB · Sett: 207
  • IMAG0546.jpg
    IMAG0546.jpg
    105,4 KB · Sett: 204
  • IMAG0547.jpg
    IMAG0547.jpg
    136,9 KB · Sett: 203
  • IMAG0552.jpg
    IMAG0552.jpg
    91,9 KB · Sett: 199
Tilbake
Topp