• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Solgt/Kjøpt Selger litt dill dall

Da er minihermsen klar.
6,5 liter vann i beholderen for å få coil-delen under vannspeilet.
3kw element, så det er ganske responsivt.
Jeg kjørte autotune av PID med kun vann i meskekjelen for noen uker siden og heving av temp så ut til å gå ganske fort.
Planlegger å kjøre autotune med malt i gryten til helgen. Da får jeg sett hvordan dette fungerer i praksis.

Vis vedlegget 43022
Burde det kanskje vært olje, og ikke vann i beholderen?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Burde det kanskje vært olje, og ikke vann i beholderen?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
Du tenker på at kokepunktet på væsken i beholderen bør være høyt?
Det er jo en mulighet å bruke olje, men det er vanlig å bruke vann i HERMS. I alle fall i hjemmebryggersammenheng det jeg kjenner til.

Om det blir et problem med at HERMS'en koker, kan jeg sette på en ekstra tempføler som måler temperaturen i HERMS'en og kutter strømmen dersom den går for høyt.

HERMS'en skal brukes til å holde temperaturen i mesken stabil, samt øke temp mellom meskestegene. Oppvarming til kok skjer i kokekjelen.
 
Sist redigert:
Du tenker på at kokepunktet på væsken i beholderen bør være høyt?
Det er jo en mulighet å bruke olje, men det er vanlig å bruke vann i HERMS. I alle fall i hjemmebryggersammenheng det jeg kjenner til.

Om det blir et problem med at HERMS'en koker, kan jeg sette på en ekstra tempføler som måler temperaturen i HERMS'en og kutter strømmen dersom den går for høyt.

HERMS'en skal brukes til å holde temperaturen i mesken stabil, samt øke temp mellom meskestegene. Oppvarming til kok skjer i kokekjelen.
Vann damper jo fra langt under kokepunktet, og det ser ut som om du har eksponerte ledninger der.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Vann damper jo fra langt under kokepunktet, og det ser ut som om du har eksponerte ledninger der.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
Jo, det er eksponerte ledninger. I "underdelen" av røret.
Røret står på bordet, med 6,5 liter vann, coil, lokk osv. Så det er jo ingen tilgang under når dette er i bruk. Og damp vil ikke komme inn der.

MEN, jeg har et ekstra lokk likt det som coilen er festet til. Tenker jeg skrur det fast under, slik at det ikke er noen eksponerte ledninger.
Takk for påpekningen.
 
Sånn! @ullrotta

4b8509224894041f33f98dcef92b08bb.jpg
 
Tilbake
Topp