Senke ph verdi til 4.4

Hei, jeg lurer lidt på hvordan jeg kan senke ph verdien i mesken til 4.4?
Jeg brygger en pale ale med 4.5 kg Pale Extra og 0.25 kg Caramalt
 
Mener du 5.4? 4.4 er veldig lavt. Du kan bruke litt kalsiumklorid for å gi sunn næring, og justere videre ned med melkesyre (Lactol). Måle med ph-striper.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei ,jeg mener 4.4 i verdi. Jeg har tilsat 3g kalsiumklorid pr. 10 liter. Jeg har ingen melkesyre (lactol) men handle det ind til neste gang.
 
Konvertering bør skje mellom 5,2 og 5,5. Eneste grunn til å senke til 4,4 er etter mesking, for å syrne med bakterier. For å beholde skumfasthet.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Volume 20l
Boil volume 25
ABV 5.6
Target FG 1011
Target OG 1053
EBC 15
SRM 7.6
PH 4.4
Attenuation level 78%

Er det kanskje ph i ferdig øl det referes til? Jeg har sett det (ph 4.4) står i DIYDOG-heftet på de fleste ølene, men i heftet skriver de også hvor viktig det er at ph ligger på 5.2 i mesk.
 
4,4 var veldig lavt. Men det burde være mulig med rause mengder aciduated malt. 1 % i mesken senker pH med 0,1, så 10 % syremalt i mesken burde gjøre jobben. Men i en pale ale er jo det galskap. Det må være trykkfeil i oppskriften?
 
Siden dette er listet opp sammen med andre verdier som pleier å beskrive et ferdig øl, er jeg enig med @Miguel og @langfjes om at dette mest sannsynligvis er pH-verdien man sikter på i det ferdige ølet.

Se denne listen over pH i vørter/øl i ulike faser av produksjonen: link
 
Jeg er (nesten) helt sikker på at oppskriften er fra DYI Dog.
Der er det på nesten alle oppskrifter listet opp pH 4.4 sammen med andre tall som beskriver det ferdige ølet.

I innledningskapittelet på side 9 i DYI Dog står det:
"ADJUST THE PH OF THE MASH.
Adjust your water or make acidic additions in order to hit a pH of 5.2 in your mash."

Så dersom dette er en oppskrift fra DYI Dog, så skal man nok meske på pH 5.2. Ølet ender nok opp med en pH rundt 4.4 uten at man gjør så mye justeringer etter mesking. Om det ikke ender på akkurat 4.4 er det ikke det viktigste.
 
5,1 skulle funke, men er vel litt lavt i forhold til hva som vanligvis anbefales? Jeg har oppfattet 5,2 som ideelt med veldig lyst øl basert på pilsnermalt, og ellers 5,3-5,5 for lyse øl generelt, og 5,4-5,6 for mørkere/tyngre øl.

Både i mesk og i kok er det hensyn som kan komme i motsetning til det endelige pH-målet i ølet, så jeg mener man faktisk kan måtte justere både i overgangen mesk-kok, og i overgangen kok-gjæring.
 
Sist redigert:
5,1 skulle funke, men er vel litt lavt i forhold til hva som vanligvis anbefales? Jeg har oppfattet 5,2 som ideelt med veldig lyst øl basert på pilsnermalt, og ellers 5,3-5,5 for lyse øl generelt, og 5,4-5,6 for mørkere/tyngre øl.

Både i mesk og i kok er det hensyn som kan komme i motsetning til det endelige pH-målet i ølet, så jeg mener man faktisk kan måtte justere både i overgangen mesk-kok, og i overgangen kok-gjæring.

Lyse øl er egentlig greit, der er det bare å ligge lavt hele veien. Mørke øl er mer problematiske. Du vil gjerne ligge litt høyt i mesken, men pH rundt 5,5 i kok vil gi en krassere bitterhet enn om du legger pH lavere - gjerne ned mot 5,2. (Jeg opplever ikke at pH synker så mye i kok som lærebøkene sier.) Så da senker jeg gjerne med syre. Men så vil kanskje pH da ende opp rundt 5,1 etter kok, og om jeg ikke da gjør noe, vil pH i ølet bli liggende for lavt for et mørkt øl.

(2-delt post fordi LIML serverte pinnekjøtt. Da slenger man PC'n til side:).)
 
Tilbake
Topp