Lervig Lucky Jack

Bernts

Norbrygg-medlem
Er det noen som har prøvd seg på en klone av denne ølen, Sitter nå med et duggfriskt eksemplar og den blir bare bedre og bedre for hver gang jeg drikker den.

Bak på flasken er det oppgitt at det brukes Pilsnermalt og Crystall, Og at den er humlet med Amarillo, citra og Chinook.
Jeg har ikke så god erfaring med å klone oppskrifter, med har noen gode forslag så prøver jeg :skitbra:
 
Send en mail til Mike på Lervig. Han hjelper nok med detaljer omkring oppskriften.
 
Det var litt av et sammentreff. Satt akkurat og drakk opp en Lucky Jack, forvrig min første. Har blitt mer og mer glad i denne typen øl.
Hvis noen klarer å spa frem en grei kloneoppskrift håper jeg de vil dele den her.
Tappet idag 25 liter Stout, som jeg håper blir bra denne gangen også.
Men nå vil jeg brygge lyst og da gjerne kraftig humlet.

Sabeltann
 
Jeg bor jo i hovedstaden, så jeg skal gå innom i morgen å se om jeg kan få med meg en oppskrift..
Ellers må jeg bare si meg enig med at lyst og masse humle er konge.
 
Har sendt en melding til Mike. Han sier han skal sende oppskriften på mail. Skal poste så fort jeg får noe.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Ok, her er oppskriften jeg fikk av Mike. Det er den originale oppskriften fra bryggeriet, jeg har bare redigert litt for ryddighetens skyld. Eventuelle omregninger til hjemmebrygg-størrelse på batchen får man gjøre selv. ;)

Hvis målet er å klone ølet, ville jeg tenkt nøye gjennom hvordan man gjennomfører gjæringen. Husk at det store trykket i ølet (som en følge av det store volumet, 18000 liter) vil gjøre at gjæren produserer mindre estere enn i en batch på 20 liter på samme temperatur.

Men, altså:

Lervig Lucky Jack

Batch size:  18.000 net
Total grain:  3.500 kg

Anticipated OG        11.5 % Plato
Anticipated EBC      14.0
Anticipated IBU      29,0
Anticipated RDF      66,5
Anticipated Alc. Vol.  4,70 %

Brewhouse Eff. Calcutated at      90%

Grain
3000 kg Pilsner malt
200 kg Carapale 10
200 kg Caracrystal 150

Mash
Mashing-in liquor 11.500l at 52C (3,2 L : kg malt)

Protien rest:            50°C – rest 15 mins
                        Step up 1C : minute
Saccharification rest 1: 67°C- rest for 20 mins
Saccharification rest 2: 72°C- rest for 20 mins
Mash off:                78°C- rest for 5 mins

Hops
0,5 kg Simcoe first wort hop, 90 mins
2,5 kg Perle T45, 10% AA,    60 mins
lower the pH to under 5,1 before finish hops are added, ( 3 L lactic acid, 1,5kg CaCl)
25  kg Amarillo, pellets T90  15 mins
25  kg Chinook,  Pellets T90  5 mins
15  kg Citra,    pellets T90  5 mins
15  kg Citra,    dry hop after primary fermentation – at fermentation temp           

Evaporation rate: 10%/hour
Pre-boil wort size: ?
Boil time: 60 min
Pre-boil gravity: 10.4 % plato

Minerals
6600 g Calcium chloride added to mash water
  3 l Lactic acid added to mash water
  9 g Zink sulfate (antar dette tilsettes under koking)     
  2 ml/ 1000L Anti foam add at 95C prior to boil
  4 g per HL Protafloc Granules - in last 15 mins of the boil

Fermentation
WhiteLabs Californa Ale – 21C final gravity around 2.6Plato / 1 L / HL
(Pitch wort at 25C to allow the lag time to not go to cold in room) Ferment at ambient pressure close tank at 4P left in green beer.


Filtration/Carbonation
Brite filteration/>4.0 haze


Packaging
CO₂ 4.80g/l in tank for cans/flasker, 5,1 for tank truck or fat
 
Mycket bra! Har enda ikke fått kloa i Lucky Jack, men en dag..
Uansett, kanskje oppskriften kunne vært lagt på toppen her, og Mike fått utfordre et annet bryggeri?
 
Gahr; hvordan ville et slikt meskeskjema fungere i Speidelen for eksempel? 15 min på 50 grader, sakte økning til 67 grader for 20 min, 72 grader i 20 minutt og så utmesk på 78.
Er jo blitt fortalt at en ikke skal bruke noe tid på 50 tallet.
 
Rune Alm skrev:
Gahr; hvordan ville et slikt meskeskjema fungere i Speidelen for eksempel? 15 min på 50 grader, sakte økning til 67 grader for 20 min, 72 grader i 20 minutt og så utmesk på 78.
Er jo blitt fortalt at en ikke skal bruke noe tid på 50 tallet.

Jeg tror jeg hadde hoppet over proteinsteget selv (grunnet frykt for å ødelegge skum), ev. skrudd det opp til 55 °C, men det er forøvrig ingen egentlig grunn til at det ikke skulle funke greit.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Kan noen forklare en nybegynner hva en smaksmessig oppnår med å bruke pilsnermalt som baismalt i Lucky Jack? (kontra pale ale malt som tradisjonelt brukes i ales)

Kunne godt tenkt å prøve meg på et brygg inspirert av dette nydelige øllet.
 
Man må arrestere meg om jeg sier feil her. Men jeg synes å huske at pale malt er mørkere i farge, og pilsner malten var mindre modifisert før.
Nå er vel egentlig pilsner og pale nærmest like, bortsett ved fargen?
 
Fargen kommer av ulik temperatur brukt under tørking av malten, som igjen også gir smaksforskjeller. Du merker iallfall fint forskjell på Maris Otter pale malt og pilsnermalt.
 
aarekol skrev:
Kan noen forklare en nybegynner hva en smaksmessig oppnår med å bruke pilsnermalt som baismalt i Lucky Jack? (kontra pale ale malt som tradisjonelt brukes i ales)

En krispere, mer kornaktig, noe søtlig smak. Pale malt karakteriseres ofte med ordet "kjeksaktig" ("bisquity" på engelsk).

Dagens pilsnermalt er nesten uten unntak fullt modifisert. Hvis den ikke er det, vil det tydelig fremgå av produktbeskrivelsen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Snakket med kilder på bryggeriet i dag som sa at det nettopp var sendt ut pallevis med Lucky Jack og White dog som skulle til diverse ICA og Meny butikker rundt om i landet, fra midt Norge og sydover... Gled dere.. godstoffene er på vei ;D
 
Lucky Bastard( Forhåpenligvis)

Style: Amerikansk Pale Ale

Brewer: Bernt
23 liters



OG: 1045
Alcohol: 4,5 % by vol.
Colour: 14 EBC (Amber)
Bitterness: 30 IBU
BU/GU: 0.66

Pilsner Malt 3 EBC 3700 grammes
Cara Amber 60 EBC 230 grammes
Cara Crystal 120 EBC 230 grammes
Kandis (light) 135 grammes


Mash schedule: 64 degrees for 60 minutes, 72 degrees for 15 minutes.
Mash out 78`c


Hops

Simcoe  11 g 90 min

Perle  10 g 60 min

Amarillo  15 g 15 min

Chinnok 15 g  15 min

Citra 8 g 5 min

Citra 10 g Dry hop after primary fermentation (4 days)

Fermentation
Yeast: WLP051 California Ale V Yeast
Fermented at 18 degrees C for 14 days.

Pleier å ligge på rundt 80% effektivitet


Sitter å funderer på denne. Har noen en formening om den ??
OG, IBU og EBC stemmer med orginaloppskriften, men jeg har ikke skalert ned humlemengden slavisk, så jeg lurer på om jeg vil ende på noenlunde lik smak

Vet noen om det finnes en tabell for å beregne humle SMAKEN når oppskrifter skaleres opp/ned. For i kokkeverdenen så skal ikke nødvendigvis aromater skaleres proposjonalt med resten av oppskriften når en oppskrift feks dobbles..
Og er 18`c tilstrekkelig lavt..
 
Tilbake
Topp