Lervig Lucky Jack

Da håper jeg  at jeg har truffet, hadde det vært helt feil så regner jeg med at jeg hadde fått det svart på hvitt..

Da skal den få ligge litt i bakhodet så blir det Brygging i romjulen.
 
Lagde følgjande med inspirasjon frå lucky jack. Blei et godt stykke unna orginalen, men godt ja. Litt for bitter.

Lykkelig APA Style: Amerikansk Pale Ale Brewer: aarekol
 
Statistics
Volume: 24 liters
OG: 1045
FG:
Alcohol: 4.5 % by vol.
Colour: 13 EBC (Amber)
Bitterness: 37 IBU
BU/GU: 0.82
Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 4700 grammes
Cara Crystal 120 EBC 300 grammes
Cara Amber 60 EBC 175 grammes
Mash schedule: 67 degrees for 60 minutes
Hops
Simcoe 12.2% alpha 8 grammes 60 minutes
Northern Brewer 8.5% alpha 9 grammes 60 minutes
Amarillo 6.5% alpha 35 grammes 10 minutes
Chinook 12.6% alpha 35 grammes 5 minutes
Citra 13.5% alpha 21 grammes 5 minutes
Fermentation
Yeast: WLP051 California Ale V Yeast
Fermented at 18 degrees C for 15 days.
Fermented at 22 degrees C for 6 days.
Comments:
Dry hopping: Citra, 21 g etter primær gjæring.

Irish moss: 15 min, hydrert

Gjærnæring: 10 min

1 L starter, helt fersk gjær.

Bryggedag: 17/9 2011

Tørrhumling: 24/9

Tappet på flaske 7/10, med 120 g sukker på 21.5 l øl.

5/11: Prøvesmaking: svært godt, litt ung ennå, kanskje ein anelse for bitter, mulig dette vert betre med lagring. Skulle eg laga denne om igjen hadde eg gått for kun ein sort crystallmalt, og redusert antal humlesortart til 3

Gjæringsforløpet tregare enn ein del andre typiske ale gjærar eg har prøvd. Stormgjæring som normalt, men sekundærgjæring litt tregare.
 
@ Bernts: Du kan forsåvidt hive på litt mer citra i tørrhumlinga. 8g kan fort bli litt lite på 23 liter.
 
Har endeleg fått kloa i ein six-pack av denne. Det er eit godt øl, og når eg veit at den er brygga på pilsmalt syns eg det skin verekeleg gjennom. No er eg ikkje så veldig flink til å beskrive eller oppfatte smakar, men ser at det er fleire som har "klona" denne,  og brukt WLP051. Av posten til Gahr ser det ut til at originalen brukar WLP001/1056/US-05. Smaksmessig stemmer det bedre slik eg oppfattar det, sjølv om eg gjerne kunne laga den sjølv med california ale V. Då dette er ein av mine favorittar til amerikanske pale's. Syns fruktigheiten den gir er veldig passandes til eit slikt øl.

Lucky Jack må vel vere eit kjempeøl som introduksjon i øl-mangfoldet for dei som kun "likar" industripils? Ikkje for ekstrem på nokon måte, men eit knallgodt, leskandes overgjæra øl!
 
Da er min Lucky Bastard på fat. Hadde en smak i går, da hadde jeg en test med en kompis som ikke hadde smakt Lucky før. Og Yes.... Han likte klonen best ;D
Smaksmessig så er den spot on , men jeg skulle likt at den hadde gjæret litt lenger ned, Den stoppet på 1018. så klonen fikk et litt mer søtlig preg enn orginalen. Men den var velbalanser og masse humle aroma.
Denne skal lages igjen, og da skal jeg ta en Odland med humlen. :skitbra:
 
Hadde det gått å få oppskriften på White Dog Wit'en deres også? Jeg synes den er en av de beste man får kjøpt i Norge. (Fine flasker også)

Jeg fant ikke mailen til denne Mike noe sted. Og hva er grunnen til at han gir opp oppskriftene uten videre? Vil large-batch øl aldri kunne utkonkurreres av hjemmeprodusert kjøkkenøl uansett? :)
 
Espeland skrev:
Hadde det gått å få oppskriften på White Dog Wit'en deres også? Jeg synes den er en av de beste man får kjøpt i Norge. (Fine flasker også)

Jeg fant ikke mailen til denne Mike noe sted. Og hva er grunnen til at han gir opp oppskriftene uten videre? Vil large-batch øl aldri kunne utkonkurreres av hjemmeprodusert kjøkkenøl uansett? :)

Grunnen til at han oppgir oppskriftene er nok vissheten om at det ikke er noen vits å holde slikt hemmelig. Oppskrifter er i bunn og grunn ikke den viktigste faktoren for godt øl. Bryggeren og prosessen er stort sett viktigere. Åpenhet tjener alle.

Jeg har ingen nøyaktig oppskrift på Lervig White Dog (men kan forsåvidt prøve å skaffe den), men oppskrifter på witbier pleier å være relativt like. Ca 50/50 pilsnermalt og hvete (umaltet, gjerne flak), 10-20 IBU med engelsk eller kontinental humle, korianderfrø i størrelsesorden 0,5-1,5 g/l, appelsinskall (stort sett fra bitre appelsiner, pomerans). Mengden vil variere, om man bruker tørket er det vanlig med mengder inntil 0,5 g/l, med ferskrevet 1-2 g/l. Aromahumle brukes kun i svært små mengder, om i det hele tatt. Gjæren er naturlig nok viktig. White Labs WLP400 eller Wyeast 3949 er klassiske valg. OG ligger gjerne rundt 1044-49 (kan være noe høyere i enkelte tilfeller), FG på 1009-1012.
 
Takk for godt svar Gahr.

Jeg har hatt OK hell med tilsvarende oppskrifter basert på din mal tidligere, men jeg føler at de mangler det lille ekstra for å bli like gode som de jeg har smakt fra proffe bryggerier. Det er nok desverre som du sier, bryggemetoden som har noe å si her...

M
 
Hei,

Siden jeg synes Lucky Jack er et av de beste øl som er å få kjøpt i butikk, hadde jeg lyst å prøve meg på å brygge noe basert på oppskriften fra Lervig.

Jeg finner ikke noen butikker som selger "Carapale 10" eller "Caracrystal 150". Lurer på om disse kan være gode alternativer:

Caramel Malt Pils, 5 EBC (http://www.bryggselv.no/products/caramel-malt-pils-1kg) og
Crystal Malt, 120 EBC (http://www.bryggselv.no/products/crystal-malt-tf-1kg).

Får da følgende oppskrift for 20 liter etter koking:

Malt:
3750g Pilsner malt
250g Caramel malt pils 5
250g Crystal malt 120

Humle:
7g Simcoe 13,5% - first wort hop - ?? IBU
2,8g  Perle 9,2% - 60 min - 3 IBU
25,5g Amarillo 9,2% - 15 min - 13,8 IBU
25,5g Chinook 13% - 5 min - 7,8 IBU
12,7g Citra 12,7% - 5 min - 4,6 IBU
12,7g Citra  - tørrhumling etter noen dager

OG: 1,047 (effektivitet på 72% - BIAB med skylling)
IBU: 29,2 (basert på konstant volum under koking og ikke tatt høyde for bitterhet fra first wort hop)

Noen innspill? Litt usikker på hvilken mesketemperatur jeg skal velge.  Oppskriften fra Lervig sier 67 grader, men noen sier her de har fått et søtere øl enn originalen. Kan det være lurt å velge en litt lavere mesketemperatur f.eks. 65 grader?

Gjær:  Bør jeg forvente stor forskjell om jeg bruker WLP001 eller US-05. Bør jeg kanskje heller gå for WLP051 som flere andre her har gjort?
 
Kristoffer J - hvordan gikk det? Tenkte jeg skulle gå igang med å brygge denne i sommer, og tenker det samme som deg når det gjelder substitutt av malt-typer.
 
Bryggingen gikk bra bortsett fra at jeg glemte first wort humlen. Ellers oppskriften som vist ovenfor. Brukte us-05 tørrgjær. Tappet på flaske på lørdag, og den var god på smak da. Blir spennende når jeg kommer hjem fra ferie om to uker og får smakt på den med kullsyre!

Uvant å glede seg til å komme hjem fra ferie ;-)

Sent from my U20i using Tapatalk
 
Da har jeg fått smakt på den.

Ble veldig god øl, som har slått meget godt an hos alle som har smakt den. Den smaker en del anderledes enn originalen; min ble mindre bitter men mer fruktig. Antar det kan ha noe sammenheng med at jeg glemte "first wort hop".

Skal brygges igjen snart, men da skal jeg huske FWH og kanskje splitte batchen for å sammenligne flere gjærtyper.
 
Carapale 10
Caracrystal 150


Prøver å legge denne inn i BeerSmith men er i tvil om malttype.

Er Carapale 10 det samme som Caramel/Crystal malt 10
Er Caracrystal 150 det samme som Caramel/Crystal malt 120
 
Du kan legge inn disse malttypene selv i Beersmith.

Det vanskelige svarer er at crystall 120 fra et malteri ikke nødvendigvis er det samme som fra et annet... Det sier blant annet at det er stor forskjell på britisk og amerikansk krystallmalt.
 
Jeg har etterhvert skjønt at maltprofilene generelt, og i beersmith spesielt er totalt feil, og det som er oppgitt av produsenter er heller ikke altid riktig.
Har i bunn og grunn gitt opp den delen, og lagt inn mine egne tilnærmelser.
Om dette da blir riv ruskende driter jeg egentlig i, sålenge det stemmer for meg med mitt oppsett, og mitt system i galskapen :)
Off topic har jeg dessuten skjønt at thomas fawcett malt trenger ikke noen kalktilsetting i mesken, da steinen fra engeland sannsynligvis inneholder litt/nok kalk.
Floormalted er greit nok, men trenger ikke sende med gulvet :)
 
Tilbake
Topp