sentrert pickuptube?

Har tenkt å gå til anskaffelse av meskekjel. Har noen med litt erfaring noen formening om det har noe for seg å ha pickuptuben sentrert i silbunn, eller om det er like greit å ha den rett innenfor ventilen? Ser for meg at en får jevnere strøm gjennom kjelen hvis den sitter i midten, men det kan jo tenkes at det ikke er noen merkbar forskjell fra den ene til den andre...?
 
Dette har jeg spurt om før uten å få svar.. Men det er et godt spørsmål.

Sånn jeg ser det: Hvis man har vørter stående i karet, som man har.. Så vil jeg tro at all flowen i vørteren vil søke ned mot pickup-tuben (i denne tankegangen er pickup-tuben plassert ved kanten) . Men samtidig så må jo noe fylle opp området under det stedet hvor vørteren starter å søke mot tappingen, ellers så blir jo det området "tomt", og det går ikke an. Så går vørteren nedover til bunnen av karet for å så gå horisontalt bort mot pickupen, eller blir det litt som å se på en elv, at noe strømmer tilbake til områene på siden som er utenfor hovedflowen?

Jeg trekker ut 86/87% meskeeffektivitet med et pickuprør som er plassert på siden. Men lurer på hvis det kunne vært mer.
 
Tilbake
Topp