Ser detta riktig ut?

Første brygg jeg har satt. Pils som jeg gjærer under trykk. Den brune gugga med bobbler er infeksjon eller normalt? Når jeg har lettet på trykket så lukter det godt og frisk.
 
Første brygg jeg har satt. Pils som jeg gjærer under trykk.
Ser helt normalt ut, dette blir sikkert bra! Hvis du skal tappe til fat, husk å ha likt trykk i fatet, og en spundingventil. Har du forskjellig trykk så enten blåser du CO2 inn i gjæringstanken, eller så får du trykkfall i gjæringstanken som virvler opp og du kan få uklart øl i fatet ditt.
 
Ser helt normalt ut, dette blir sikkert bra! Hvis du skal tappe til fat, husk å ha likt trykk i fatet, og en spundingventil. Har du forskjellig trykk så enten blåser du CO2 inn i gjæringstanken, eller så får du trykkfall i gjæringstanken som virvler opp og du kan få uklart øl i fatet ditt.
Så trykke opp si 05 på vær og så starte overføringen ved og slippe litt trykk på fatet?
 
Så trykke opp si 05 på vær og så starte overføringen ved og slippe litt trykk på fatet?
Sikkert andre enn meg som har bedre praksis her, jeg har bare brukt fermzillaen til å tappe fra topp når jeg veit det er mye tørrhumle og mulighet for å tette ball lock. Om jeg har trykk på så er det marginalt. Men ja, jeg hadde sett på spundingventilen på gjæringstanken hvilket trykk det er, så flytta samme spudingventil til gassport på ølfatet, for å fylle det med gass til spundingventilen slapp ut trykk. Så slange mellom øl ut på gjæringstank og fat, og gass med samme trykk på inn på gjæringstanken. Så øker du trykket i gjæringstanken til ølet går over på fatet sakte men sikkert.
 
Tilbake
Topp