"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Har lenge hatt 1,5 pose Hallertauer liggende urørt i fryseren.
Besluttet å endelig gjøre noe med det....

Kan denne oppskriften bli en brukbar påskedrikk med balansert vannprofil (1:1) ?

Tar gjerne forlag til tuning......

1708790464677.png
 
Har lenge hatt 1,5 pose Hallertauer liggende urørt i fryseren.
Besluttet å endelig gjøre noe med det....

Kan denne oppskriften bli en brukbar påskedrikk med balansert vannprofil (1:1) ?

Tar gjerne forlag til tuning......

Vis vedlegget 66476
Prøv den. Jeg trur riktignok det er en grunn til at det ikke er vanlig å bruke Mittelfrüh i et sånt øl, men det blir neppe vondt. Kanskje du kan hente inspirasjon her: https://brulosophy.com/2021/07/15/the-hop-chronicles-hallertau-mittelfruh-2020/

Jeg hadde kutta ut Cascade- Ikke fordi jeg trur det blir galt, men fordi jeg hadde villet se effekten av Mittelfrüh aleine.
 
Har en surøl stående til gjæring, 50/50 pilsnermalt og hvete, philly sour, samt magnum og citra.
Har lyst til å ha en sitronsmak på den, og tenkte å ha sitronskall i sprit, og hive det oppi. Blir det overkill om jeg tar sitronjuicen oppi også? Noen som har brilliante forslag på annet gøy jeg kan hive oppi?
Innser at dette mest sannsynlig blir et øl kun jeg kommer til å like, men jeg elsker virkelig sitron!
 
Har en surøl stående til gjæring, 50/50 pilsnermalt og hvete, philly sour, samt magnum og citra.
Har lyst til å ha en sitronsmak på den, og tenkte å ha sitronskall i sprit, og hive det oppi. Blir det overkill om jeg tar sitronjuicen oppi også? Noen som har brilliante forslag på annet gøy jeg kan hive oppi?
Innser at dette mest sannsynlig blir et øl kun jeg kommer til å like, men jeg elsker virkelig sitron!
Har du smakt 7Fjell sin Sur i Tryne ? Det var en lite kompleks surøl med myye sitron. Den var god, men ikke for alle.

Det er mye mer smak og aroma i skallet, enn i juicen og du slipper evt fruktsukkeret. Jeg tror det blir best øl med bare skallet, men du må nok ha mye revet skall.

Husk å bruke økologisk sitron.
 
Har du smakt 7Fjell sin Sur i Tryne ? Det var en lite kompleks surøl med myye sitron. Den var god, men ikke for alle.

Det er mye mer smak og aroma i skallet, enn i juicen og du slipper evt fruktsukkeret. Jeg tror det blir best øl med bare skallet, men du må nok ha mye revet skall.

Husk å bruke økologisk sitron.
Nei, den har jeg ikke smakt, men den høres spennende ut!
Jepp, økologiske sitroner må til. Tusen takk for tips :)
 
Sitron har en pH rundt 2,5 så vær obs på at mye sitron gjør surølet enda surere. Det kan funke godt med Philly Sour som jeg synes ikke gjør ølet surt nok.

Denne er veldig god, men bare brukt litt av den i en fruktøl sammen med andre frukter. Resten gikk til å lage deilig og frisk sitronis :)

Ooh, sitronis hørtes ikke feil ut heller! Den pureen må testes neste gang jeg prøver meg på sitronøl! Tusen takk :)
 
Jeg vurderer å brygge en piwo grodziskie, er det noen her som har erfaring med å brygge dette?

Jeg fant oppskriften under på nett fra noen som virket å ha lagt ned et betydelig arbeid i å finne ut av historien og oppskriften til grodziskie. Lokalt har jeg ikke tilgang til Weyermann oak-smoked malt, men jeg har tilgang til Viking. På sidene for malten står det at Viking bidrar med en intens røyksmak, kan det da stemme at andelen røykt malt i oppskriften er såpass høy? Eller kan det være at malten fra Weyermann har mindre intens smak?


Grodziskie Recipe

(5 gallons/19 L, all-grain)
OG = 1.030 FG = 1.007
IBU = 30 SRM = 3-4 ABV = 2.9%

Ingredients
5 lbs. (2.3 kg) Weyermann oak-smoked wheat malt
1 lb. (0.45 kg) red wheat malt
1 lb. (0.45 kg) rice hulls
3.75 AAU Lubelski hops (60 min.) (0.75 oz./21 g at 5% alpha acids)
6.25 AAU Lubelski hops (10 min.) (1.25 oz./35 g at 5% alpha acids)
Isinglass
Wyeast 1007 (German Ale) or White Labs WLP003 (German Ale II) or Safale K-97 yeast
1 cup (200 g) corn sugar (if priming)
 
Takk for linker til info fra Weyermann. Sjekket nå Vikings sider, og beskrivelsen der skiller seg fra beskrivelsen fra den lokale bryggebutikken. De har også en egen oppskrift for Grodziskie hvor det benyttes 100% røykt hvetemalt. Kommer derfor til å prøve Vikings versjon i oppskriften. Så får jeg spørre de på butikken når jeg henter bestillingen hvorfor beskrivelsen skiller seg fra Vikings egen beskrivelse.
 
Tilbake
Topp