"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

hva tror dere om denne røde ipaen? link
Gristen overlater jeg til andre.

Jeg synes dette ser meget bra ut.
Om noe hadde jeg droppet Idaho 7 som tørrhumle og heller tatt dette i whirlpool, og flyttet Amarillo fra whirlpool til tørrhumle.

Amarillo har mye flyktige oljer, mens i7 skal fungerer bedre i kok. Vil neppe utgjør en kjempeforskjell, men nok til at jeg antakelig hadde gjort det slik selv.

1747166790-wildcatting-for-hop-oil-2.jpg

Gristen overlater jeg til andre.

Jeg synes dette ser meget bra ut.
Om noe hadde jeg droppet Idaho 7 som tørrhumle og heller tatt dette i whirlpool, og flyttet Amarillo fra whirlpool til tørrhumle.

Amarillo har mye flyktige oljer, mens i7 skal fungerer bedre i kok. Vil neppe utgjør en kjempeforskjell, men nok til at jeg antakelig hadde gjort det slik selv.

1747166790-wildcatting-for-hop-oil-2.jpg
Trur det der har noe for seg. Amarillo på den varme sida mener jeg å ha erfaring for at er litt bortkasta. Bruker Idaho der jeg også.

hva tror dere om denne røde ipaen? link
Ikke at jeg trur det der blir så gæli, men jeg synes du gjør gristen unødig komplisert. Denne - inspirert av ei oppskrift fra Palmer - har jeg brygga to-tre ganger, og jeg er veldig fornøyd med den:

Malt til 26 liter før tapping
6.0 kg Maris Otter
0,8 kg Simpsons Heritage 155 EBC
0,1 kg Chocolate Wheat 1100 EBC (eller noe tilsvarende mørkt)

Den blir temmelig mørk. Man kan sikkert halvere sjokohveten. Men jeg liker den sånn:).

Jeg mener ikke å si at denne er bedre, og at det er den du må brygge i stedet for din. Men jeg har tru på at disse oppskriftene funker best når de er enkle. (Jeg har en haug med kompliserte på samvittigheta:).) Jeg brygger den litt bitrere enn din; til 80 IBU. Mistenker at jeg ville likt den med IBU mot uendligheta:).

Simpsons Heritage er forøvrig et favorittmalt. Bruker det der jeg kan:).

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Ove
Tilbake
Topp