"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

hva tror dere om denne røde ipaen? link
Gristen overlater jeg til andre.

Jeg synes dette ser meget bra ut.
Om noe hadde jeg droppet Idaho 7 som tørrhumle og heller tatt dette i whirlpool, og flyttet Amarillo fra whirlpool til tørrhumle.

Amarillo har mye flyktige oljer, mens i7 skal fungerer bedre i kok. Vil neppe utgjør en kjempeforskjell, men nok til at jeg antakelig hadde gjort det slik selv.

1747166790-wildcatting-for-hop-oil-2.jpg

Gristen overlater jeg til andre.

Jeg synes dette ser meget bra ut.
Om noe hadde jeg droppet Idaho 7 som tørrhumle og heller tatt dette i whirlpool, og flyttet Amarillo fra whirlpool til tørrhumle.

Amarillo har mye flyktige oljer, mens i7 skal fungerer bedre i kok. Vil neppe utgjør en kjempeforskjell, men nok til at jeg antakelig hadde gjort det slik selv.

1747166790-wildcatting-for-hop-oil-2.jpg
Trur det der har noe for seg. Amarillo på den varme sida mener jeg å ha erfaring for at er litt bortkasta. Bruker Idaho der jeg også.

hva tror dere om denne røde ipaen? link
Ikke at jeg trur det der blir så gæli, men jeg synes du gjør gristen unødig komplisert. Denne - inspirert av ei oppskrift fra Palmer - har jeg brygga to-tre ganger, og jeg er veldig fornøyd med den:

Malt til 26 liter før tapping
6.0 kg Maris Otter
0,8 kg Simpsons Heritage 155 EBC
0,1 kg Chocolate Wheat 1100 EBC (eller noe tilsvarende mørkt)

Den blir temmelig mørk. Man kan sikkert halvere sjokohveten. Men jeg liker den sånn:).

Jeg mener ikke å si at denne er bedre, og at det er den du må brygge i stedet for din. Men jeg har tru på at disse oppskriftene funker best når de er enkle. (Jeg har en haug med kompliserte på samvittigheta:).) Jeg brygger den litt bitrere enn din; til 80 IBU. Mistenker at jeg ville likt den med IBU mot uendligheta:).

Simpsons Heritage er forøvrig et favorittmalt. Bruker det der jeg kan:).

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Ove
Litt lysten på en brown ale (eller bokkøl kanskje). Noen som har en oppskrift de har vært fornøyd med? Gjerne i det lavere spekteret på alkohol, rundt 5-6% kanskje.

Litt lysten på en brown ale (eller bokkøl kanskje). Noen som har en oppskrift de har vært fornøyd med? Gjerne i det lavere spekteret på alkohol, rundt 5-6% kanskje.
Var fornøyd med denne. Bruk din engelske favorittgjær.

Faktisk blir min neste batch en variant av denne med S-33.

Noen som har en oppskrift de har vært fornøyd med? Gjerne i det lavere spekteret på alkohol, rundt 5-6% kanskje.
Her er min justerte Bock, du kan skalere ned om 7% blir for kraftig. Jeg skal brygge denne igjen når den jeg har nærmer seg tom, men det blir sikkert ikke før til våren igjen. Den jeg har blei brygga med malt som var flere år utgått på dato, så jeg ser fram til å få kjøpt nye sekker og laga denne igjen med fersk malt. :)

Brown ale har jeg aldri fått til. Men jeg likte Newcastle Brown Ale, og denne er kanskje verdt et forsøk: https://byo.com/recipes/newcastle-brown-ale-clone/ Jeg synes den ser interessant ut.
Newcastle brown ale er det lenge siden jeg har testet, mener det er fordi jeg ikke får så mye brown ale ut av den i grunn. Men får kanskje teste igjen, som sagt mange år siden.

Var fornøyd med denne. Bruk din engelske favorittgjær.

Faktisk blir min neste batch en variant av denne med S-33.

Jeg leste der en invitasjon til å komme og smake når den var ferdiggjæret jeg :D Men takk for oppskriften, skal se på denne :)

Her er min justerte Bock, du kan skalere ned om 7% blir for kraftig. Jeg skal brygge denne igjen når den jeg har nærmer seg tom, men det blir sikkert ikke før til våren igjen. Den jeg har blei brygga med malt som var flere år utgått på dato, så jeg ser fram til å få kjøpt nye sekker og laga denne igjen med fersk malt. :)

7% er absolutt ikke for kraftig, bare enklere å drikke flere glass i en ukedag med 4% :) Men takk, skal studere den litt og gruble

Tilbake
Topp