Seriekoble Corneliusfat

Heisann

Lurer på om det er noen av dere som har prøvd å seriekoble Corneliusfat før?

Har flere fat med samme øl, tanken var da at man kan koble øl ut på co2 inn ventil.

co2 flaske -> co2 inn -> fat -> øl ut -> co2 inn -> fat -> øl ut -> tappetårn.

Noen som har prøvd dette?

Vedlegg

• Seriekobling 001.jpg
    Seriekobling 001.jpg
    49,2 KB · Sett: 100
Eg forstår ikkje kvifor du vil gjere det slik.
Du vil skape bevegelse i vesken og kan virvle opp slam frå botnen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan ikke helt se poenget med dette, og er også i tvil om du vil få bygget opp nok serveringstrykk på det/de fatene som ligger som No. 2 (og videre)?

Funker nok forsåvidt det der. Det er noen som bruker omtrent det oppsettet ved tapping fra stor trykksatt gjæringstank til flere fat. Men for tapping fra fat virker det litt meningsløst. Fort gjort å flytte fatkoblingen fra et fat til neste (hvis promille<pi).

I eit slikt oppsett så må kvart av fata vera karbonert på førehand slik at CO2 berre er brukt som drivgass og for å oppretthalda trykket.

Korleis vil det vera med motstand under transport av ølet - må gasstrykket på endefatet aukast for dette?

Korleis vil det vera med motstand under transport av ølet - må gasstrykket på endefatet aukast for dette?

I forhold til den motstanden som bør være i slangen fra siste fat til tappekran, blir vel motstand mellom fatene liten. Så det burde ikke være nødvendig å øke trykket vesentlig.

Takk for svar, skal prøve å forklare hvorfor jeg har behov for å gjøre det slik.

Har bygget en bar med plass til 14-16 fat, men har bare 10 tilkoblinger på utsiden.

Se bilder

Problemet er at det er ikke gjort i en håndvending å komme seg ned i fryseboksen for å bytte ølfat da jeg må løfte av topplaten for å kunne åpne fryseboksen, så da vil jeg gjerne kunne seriekoble fatene på ett vis

Dette er snakk om servering ja, karbonering vil skje hver for seg først.

Vedlegg

• image.jpeg
    image.jpeg
    112,5 KB · Sett: 98
  • image.jpeg
    image.jpeg
    186,8 KB · Sett: 97
  • image.jpeg
    image.jpeg
    273,7 KB · Sett: 96
  • image.jpeg
    image.jpeg
    269 KB · Sett: 97
Tanken var å kunne ha muligheten til det hvertfall :)

Alternativet er å ta flere hull å lage flere hurtigkoblinger på utsiden, men hvis jeg kan seriekoble slik jeg tenker er jo det helt unødvendig.

Kommer nok aldri til å ha over ti sorter øl samtidig... Kanskje... :p

Har 7 sorter nå, ser ikke for meg at jeg skal få over 10, men man skal aldri si aldri :)

Uansett, hadde vært moro å vist om noen har prøvd å koble fatene slik jeg ser for meg, om ingen har prøvd blir jeg den første ;)

Daisy chain faktisk, ja det hjelper å vite hva man skal søke etter ;)

Tusen takk!

Skal servere i bryllup, og det er i den forbindelse jeg gjerne vil gjøre det på denne måten.

Liten tanke, bør jeg, f.eks den dagen det skal serveres, koble sammen fatene og så slippe ut CO2 gjennom ventilen til det kommer øl ut slik at det første fatet er 100% fullt?

Da er jeg helt sikker på at jeg slipper at ølet som kommer fra det bakerste fatet "plasker" ned i det fremste...

Tilbake
Topp