Sestos pid en underlig sak

Den blir jo ikke bedre enn de ti tommeltottene som styrer den. ;)

Det er forøvrig viktig å starte autotune lenge før du når ønsket temperatur, helst straks du slår på varmekilden. Hvis ikke gasser den bare på langt forbi set temp.
Om du styrer autotune er det fint lite auto igjen. omdu har 2,4 eller 10 ti tommeltotter tror jeg ikke en autotune bryr seg om
 
Om du styrer autotune er det fint lite auto igjen. omdu har 2,4 eller 10 ti tommeltotter tror jeg ikke en autotune bryr seg om
Det var bare en liten spøk.

Jeg brukte forøvrig min pid til å styre en bb30 en gang i tiden. Den overskjøt veldig på temperaturen helt til jeg fikk stilt inn riktig cycle time.
 
Om ikke Sestos er bra hva vil du anbefale? Jeg har selv sestos, Auber og 3 Rex i drift. Auber er desidert dyrest og så godt som ubrukelig, gir totalt faen i hva jeg vil ha av temp, går greit opp til angitt temp. Så virker det som om den kjeder seg og drar på ett par grader over gitt temp, pauser litt, så er det full pupp en stund før den roer seg til den er på gitt temp igjen der den bli en stund, så er det hurra meg rundt igjen.

Sestosen funker greit.
Rexen er billigst og gjør akurat det jeg ber den om og er den desidert enkleste å stille inn og bruke
Høre ut som det kan være integrator windup. Bruker av og til å være en innstilling for å motvirke det.
 
En PID kan også bli sur på brukeren, og det er forståelig. Min fungerer godt og det er etter mitt syn et mirakel da jeg:
1. Har en bryter for å koble av styresignalet til SSR. Om jeg slår denne av tror PID allikevel at den er innkoblet og vil i sitt indre tro at det er varmepådrag. Om pid har en funksjon for å lære underveis så vil bruk av denne bryteren gi PID rare tilbakemeldinger.
2. Vekselvis størrelse på malt og vannmenge med varisasjon av oppskrift og med halve batcher. Ved halv batch skal jo ikke parametre som PID har lært seg vare særlig optimale.
3. Forskjellige omgivelsestemperaturer for hver brygging.
 
Jeg oppliver en eldre tråd med noen spørsmål. Siden jeg har fått meg et nydelig styreskap med sestos pod’er, som fungerer utmerket, faktisk bedre tempraturkontroll enn jeg noensinne har hatt tidligere. Den er dønn nøyaktig i følge min thermapen, ned til 0,1 grad, og jeg digger det! Derfor lurer jeg på om å bytte ut enkeltelementer tilknyttet styreskapet gjør at jeg mister/må gjennomføre ny kalibrering, og da står i fare for å miste denne nøyaktigheten? Det er nemlig ikke jeg som har kalibrert, og det har jeg heller aldri gjort.
Jeg tenker på å bytte ut varmeelement samt skifte sensor føler til føler med lengre ledning og tri-clamp. Er livredd for å knote dette til slik at det ikke fungerer som det gjør nå.
 
De er enkle å justere, du måler temp i mesk, er det feil går du til SC i menyen og setter inn aviket (står det feks 2 der og du måler 3 grader forlite i mesk i henhold til PID setter du 5 der... easy peasy)
 
Jeg oppliver en eldre tråd med noen spørsmål. Siden jeg har fått meg et nydelig styreskap med sestos pod’er, som fungerer utmerket, faktisk bedre tempraturkontroll enn jeg noensinne har hatt tidligere. Den er dønn nøyaktig i følge min thermapen, ned til 0,1 grad, og jeg digger det! Derfor lurer jeg på om å bytte ut enkeltelementer tilknyttet styreskapet gjør at jeg mister/må gjennomføre ny kalibrering, og da står i fare for å miste denne nøyaktigheten? Det er nemlig ikke jeg som har kalibrert, og det har jeg heller aldri gjort.
Jeg tenker på å bytte ut varmeelement samt skifte sensor føler til føler med lengre ledning og tri-clamp. Er livredd for å knote dette til slik at det ikke fungerer som det gjør nå.

Jeg har brukt Sestos + Thermanpen i flere år. Sestos D1S er en gullklump forkledd prismessig som en grusklump. Bare kalibrer etter Thermapennen.

En annen diskusjon er hvor du i oppsettet du kalibrerer, og jusering av offset. Hvis du skjønner hva jeg mener så er all god, hvis ikke så spør :) Basically det Chiefen sa, ser jeg nå.
 
Min sestos D1S har vært suveren i årevis selv om jeg noen ganger kjører halve batcher samt at sirkulasjons-volum har vært varierende. Trengte ikke kalibrering en gang. Spot on med ett desimal mot thermapen.
 
Er temmelig sikker på at du skal skifte temmelig mange parametre før den skal gi et annet resultat.
Ved behov er de enkle å endre / autotune.
Skriv ned verdiene du har nå dersom du angrer deg og vil tilbake.
Min er like stabil på 36L gryte som på min 50L gryte med langt større batch.
 
Det er noen småforskjeller, men største utslaget vil jeg si blir angitt av flowrate. Da pleier jeg å justere offset i PID'en som styrer Herms slik at det blir riktig i kjelen. En liten grist flyter mye raskere hos meg enn en stor grist (i starten), og da kan det være 0.3-0.4 grader off, men dette justerer jeg før jeg mesker inn.
 
Stjeler denne tråden litt :) Hvor nøyaktig er det mulig å få sestosen ved hjelp av autotune? Har enda ikke klart å få den mer nøyaktig +/- 0.5-1 grader ved hjelp av autotuning. Har autotunet både med vann og mesk. Hvilke parameter kan jeg justere manuelt for å få dette mer nøyaktig?
 
Hva mener du med nøyaktig? Auto tune er jo for å lære den når den skal roe ned når det nærmer seg riktig temp og ikke overskyte. Er det tempmåling som er feil så er det SC innstillingen på en REX, men mener det heter det samme i sestos... mulig den het SCH eller SCT ( jeg har hukommelse som en gullfisk... og er en stund siden jeg brukte den lille bryggeren med Sestoes)
 
Hva mener du med nøyaktig? Auto tune er jo for å lære den når den skal roe ned når det nærmer seg riktig temp og ikke overskyte. Er det tempmåling som er feil så er det SC innstillingen på en REX, men mener det heter det samme i sestos... mulig den het SCH eller SCT ( jeg har hukommelse som en gullfisk... og er en stund siden jeg brukte den lille bryggeren med Sestoes)
Mener nøyaktig regulering, slik at den overskyter minst mulig, også den andre veien. Temp.måling er ikke noe i veien med. Under dagens brygge-seanse ble mesketemp satt til 65 grader, reell temperatur varierte mellom 64.2 og 66 grader. Skulle vel kunne bli mer nøyaktig enn det? Har kjørt autotune til den går PID-modus av seg selv, det gjør den vel når den mener den har "lært seg" kjelen å kjenne, dermed skulle det ikke være mer å hente på autotune?
 
Du kan kjøre autotune mens du mesker, ikke noe problem. Men strengt tatt så er en grad eller to no problemos. Den ligger jo der bare til den faller ned til innstilt temp. Den ene Rexen som jeg har i HLT oppfører seg eksemplarisk, stopper 2 grader under for så bare små "jukke" seg opp og der blir den. Den i bryggekjellen herjer som den vil og overskyter så godt som alltid med 1-2 grader, men det er jo under heving av temp og da er det ikke jevn temp i mesken så ser ikke det som noe stort problem
Er nok noen flisespikkere her som hadde tømt ut skiten om så skjedde, men ikke meg. Blir godt øl
 
Det kommer helt an på hvordan og hvor du måler. Jeg har min sensor i midten av mesken, og i nærheten av pumpeutløpet. Den henter vørter fra bunnen hvor det er varmest. Jeg har derfor en ganske rask tempendring ved senoren og må da godta at temperaturen ikke er 100% riktig i ytterkant.
 
Ville nok ikke kjørt auttune under mesk, den kan variere med mange grader, kjipt hvis du mesker på grensen til gelatiniseringstemperatur og den går under. Men ned til 0.1 grader bør du kunne få den. Det viktigste er å bruke samme flow og mengen vann under autotune, som under en "ekte" mesking.
 
Tilbake
Topp