Er nettopp ferdig med mitt andre brygg på speidel, har merket at det blir veldig mye grums etter koking av humle, bør man sile vørteren over i gjæringskar eller ta med grumset ? Jeg silte det første og gjæreingen ser ut til å gå fint..
Vi har aldri silet. Lar det ofte bli igjen et par tre liter igjen i speidelen som helles ut i toalettet. Det følger alltid med noe humlegrums i gjæringsbøtta...
Vi har aldri silet. Lar det ofte bli igjen et par tre liter igjen i speidelen som helles ut i toalettet. Det følger alltid med noe humlegrums i gjæringsbøtta...
jeg siler heller ikke, men slenger bare alt oppi bøtten. Synes det ville være for trist å bare kaste ut god vørter når det meste legger seg til bunns i bøtten etterhvert uansett. er det noen grunn til å ikke gjøre det på denne måten?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.