Sikkert skikkelig noob spørsmål.

Lagt merke til at jeg har veldig mye bunnfall etter gjæring er ferdig bruker ikke noe humle spider eller poser regner med at jeg selv da har svart på spørsmålet mitt men kan noen bekrefte. Som regel ender jeg opp. Med 24-25 l til gjæring å kanskje 5 l er bunnfall.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Gå opp og spis middag og se på litt TV mens det bunnfeller eller noe. Da blir trub bare gjær omtrent, med mindre du tørrhumler.
 
Skjønte ikke helt den Miguel. Men leste nå masse skrive feil osv i posten men det jeg lurte på er bare om det er normalt mye bunnfall når man ikke bruker humle pose eller spider.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Hvis du koker, kjøler og så tapper rett over uten humlesokk eller den slags, så er nok ikke fem liter uvanlig nei, spørs selvsagt hva slags øl du lager.

Det jeg mente er at hvis du bruker god tid på å la det bunnfelle etter kok, så slipper du veldig mye av bunnfallet.
 
Har en bb30a så er tappe kran på den. Å dine står litt lavt så får ganske mye med uansett men kommer å gå til innkjøp av en sokk eller lignende. Takk for svar igjen Miguel. Står på å svarer gode svar som altid.


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Bruk whirlpool (se under)
La det sette seg etter nedkjøling(Miguel)
Tapp siste rest i en desinfisert gryte med lokk og hell over på gjæringskaret når det er passe klart og kjølig
Etter gjæring - bruk cold crash (CC) / kuldesenking til 2 ℃. Da 'krymper' sedimentene

https://youtu.be/G21aF7OsEZM
 
Sist redigert:
Eneste problem med trub i karet er at det oppleves som irriterende. Er ikke farlig. Man får "mer øl" om man tar med litt trub, da det vil synke til bunn, jaffal om man setter det litt kaldt før tapping.

Vær glad i den truben du har.
 
Rett skal være rett. Selv om jeg over skrev et svar, ser jeg INGEN spørsmål i post #1 :)
 
Bruk whirlpool (se under)
La det sette seg etter nedkjøling(Miguel)
Tapp siste rest i en desinfisert gryte med lokk og hell over på gjæringskaret når det er passe klart og kjølig
Etter gjæring - bruk cold crash (CC) / kuldesenking til 2 ℃. Da 'krymper' sedimentene

Godt tips med den gryta. Jeg gjør det samme, og ender som regel med å måtte hive ikke mer enn maks et par liter med grønn guffe. Resten er rein, fin vørter. Dermed er det kanskje bare en halv til en liter igjen i gjæringskaret når jeg er ferdig med å tappe opp.

Hvis guffa står så høyt i kokekaret at du ikke kan unngå å få den med fordi det blir stående over krana - sikkert mulig hvis du brygger humlebomber - kan du enten bruke humlepose/hop spider, eller du kan prøve å tippe karet så det blir stående bakoverlent mens trub'et setter seg. (Du må fore opp med noe, selvfølgelig.)
 
Har en bb30a så er tappe kran på den. Å dine står litt lavt så får ganske mye med uansett men kommer å gå til innkjøp av en sokk eller lignende. Takk for svar igjen Miguel. Står på å svarer gode svar som altid.


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Brygger på BB30. Jeg bruker et rustfritt dørslag når jeg tapper over i gjæringskaret. Får filtrert ut mye humlerester med det.

403987d8ad9f37d42974e2bd28c15a09.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp