Silbunn BB60

Noen som har et bilde av silbunnen plasert i bb60'en sin eller kan knipse et bilde av den .
Da vi brygget sist fylte vi hele rommet under med malt noe som gjorde at vi ikke fikk tappet av.

Målte silbunn og så at den var ca 0,5 cm mindre en kjelen,ser nå også at silbunnen ligger og hviler på låsemutteren til ventilen,så det virker som at bena på silbunnen er for korte.

Flere som har samme problem!!!!!
 
Måtte heve silbunnen da eg sneik inn en manifold under silbunnen, tok en tang og knep sammen/bøyde de 5 beina litt slik at de ble lenger/buet på midten, funka bra.

Men ja, er noe klaring rundt kanten på silbunnen, men ikke hatt problem med at alt renner forbi. Dette vil fort pakke seg med grovere korn og det fine blir sirkulert opp igjen på toppen.

Så høres ut som deres ikke har stått helt nedpå alle 5 beina, om den vipper vil det bli enda mere åpning på en av sidene inn mot kjelevegg.


Edit: Ser på bildet ditt nå at den ligger godt oppå ja, ville prøvd å forlenget beina på silen, enten som foreslått over, eller borre feks 6mm hull i midten av alle beina og sette inn noen bolter som du kan justere opp/ned. Viktig da at du har lange nok bolter at vekten ikke ligger på beina, men opp mot selve silbunnen, dette pga beina er så tynnt stål at de vil bøye seg.
 
Ja stemmer det.
Får prøve å justere beina litt da kanskje,men det er jo snakk om litt å.
Får prøve å se
 
Ser ut som det er for stor avstand mellom silbunnen og kanten på bryggeren. Hadde samme problemet selv. Skaffet da en slange på 3-4 mm, splittet denne på langs og tredde den rundt silbunnen som en pakning. All malten holdt seg da over bunn og fikk en fin sirkulasjon. Brukte da også bunnen når vi kokte inn humla. Dette ble spesielt bra når vi humlet med blomst. Ingen humle eller sediment kom med i gjæringskarene.
 
Ja jeg ser flere bruker denne løsningen det ordner seg.fikk justert litt på silbunne nå og nå er det greit til meg.
 
Ingen som har tenkt at det faktisk er en mangel ved varen- etter Kjøpsloven - at silbunnen har for liten diameter og for korte bein? Riktignok har jeg faktisk ikke vært klar over problemet før jeg leste denne tråden, men nå har det begynt å ergre meg:). Skjønt så lenge det fungerer greit, bør jeg vel bare glemme det. Jeg har mølla stilt inn på 1.5 mm. Patrick på Bryggselv stilte den på det da jeg kjøpte den, og det fungerer glimrende. Jeg sirkulerer kontinuerlig, og får klar, fin vørter. Jeg bruker filteret på pumpa (Bryggelands pumpe), og det kan gå tett, men det er ikke et veldig stort problem å rense det én gang underveis.

Hvordan funker det å kutte ut silbunnen og bare bruke en bazooka i stedet? Vil den tette seg dersom jeg bruker pumpe og sirkulerer kontinuerlig under meskingen? (Jeg tenker meg at det kunne være greit dersom jeg skal brygge en mindre batch.)
 
Tilbake
Topp