Silicone heating pad for å hjelpe HERMS coil?

Sliter litt med å forstå hvordan jeg effektivt kan øke temperaturen så raskt og skånsomt som mulig mellom steg ved stegmesking. Er et slikt "varmebelte" en god ide for å øke temperaturen raskere enn resirkulering gjennom HLT coil klarer alene? https://www.aliexpress.com/item/1005005954627042.html
Ser ut som et torturredskap fra 1600-tallet, men ja, 3kW lager mye varme hvis du har nok strøm i bryggeriet.

Et raskt og enkelt alternativ er å holde av litt av meskevannet og tilsette nesten kokende vann når temperaturen i mesken skal opp.

Det jevner seg ut raskt. Vil tro metoden dreper færre enzymer enn dekoksjon. Vanlig metode for store bryggerier.

Sliter litt med å forstå hvordan jeg effektivt kan øke temperaturen så raskt og skånsomt som mulig mellom steg ved stegmesking. Er et slikt "varmebelte" en god ide for å øke temperaturen raskere enn resirkulering gjennom HLT coil klarer alene? https://www.aliexpress.com/item/1005005954627042.html
Jeg mener HLT coiler som selges er altfor store, og de er vel også beregnet for å ligge i skyllekjelen!?
Her blir det stort volum av vann som skal varmes og etter min mening tar dette for lang tid.
Jeg anbefaler «hjemmesnekret» løsning. Ta utgangspunkt i et lukket rør med åpning i toppen (som en vannkoker) varmeelement i midten og coil rundt. Her er volumet mye mindre og det tar typisk 5-10min å øke temperaturen fra 50-60 grader.

Jeg har gjort dette på mitt oppsett og er veldig fornøyd.IMG_1439.jpeg

Jeg mener HLT coiler som selges er altfor store, og de er vel også beregnet for å ligge i skyllekjelen!?
Her blir det stort volum av vann som skal varmes og etter min mening tar dette for lang tid.
Jeg anbefaler «hjemmesnekret» løsning. Ta utgangspunkt i et lukket rør med åpning i toppen (som en vannkoker) varmeelement i midten og coil rundt. Her er volumet mye mindre og det tar typisk 5-10min å øke temperaturen fra 50-60 grader.

Jeg har gjort dette på mitt oppsett og er veldig fornøyd.

Jeg har en 15 liters kjele med coil og varmeelementer, ikke ulik den på bildet :) Utfordringen er at jeg har en 100 liters meskekjele, det er mye volum som skal økes i temp.

Foruten at det ligner et tortur redskap fra 1600 tallet - ingen tanker rund bruk av elektrisk oppvarming av veggene i meskekar?

Tilbake
Topp