Simpsons' DRC malt

Finn Berger

Moderator
Jeg har akkurat fått i hus 3 kilo av Simpsons' DRC malt, innkjøpt på Strømmen Hjemmebrygg. Det lukta rimelig himmelsk i bilen på veien hjem, og jeg klør etter å komme i gang med et brygg. Ser for meg at 90% Maris Otter og 10% av dette skulle kunne gi en god skotsk 70 shilling.

Jeg kan ikke huske å ha sett dette maltet tidligere - tror det ble lansert av Simpsons i 2016 - men om noen har prøvd det, er jeg interessert i å høre om erfaringene.
 
Jeg har akkurat fått i hus 3 kilo av Simpsons' DRC malt, innkjøpt på Strømmen Hjemmebrygg. Det lukta rimelig himmelsk i bilen på veien hjem, og jeg klør etter å komme i gang med et brygg. Ser for meg at 90% Maris Otter og 10% av dette skulle kunne gi en god skotsk 70 shilling.

Jeg kan ikke huske å ha sett dette maltet tidligere - tror det ble lansert av Simpsons i 2016 - men om noen har prøvd det, er jeg interessert i å høre om erfaringene.
Ut fra beskrivelsen høres det ut som special b?
 
Her er en annen beskrivelse som legger til noe om røstet karakter: "Simpsons DRC™ has been several years in the making. It has a distinctive aroma and flavor that is very complex and imparts a heavy, dark caramel taste with more subtle notes of burnt sugar, raisin, and dark dried fruits such as cherries and plums. It can also deliver some of the softer roasty notes of a chocolate or black malt but without the astringency or bitterness. Simpsons DRC™ will produce a deep brown color with ruddy highlights and add body and foam stability like all caramel malts."

Jeg tygget i meg en god neve på oppfordring i butikken - og det hadde en veldig rund og behagelig smak. Etter det kjøpte jeg tre kilo i stedet for den ene jeg opprinnelig hadde tenkt meg. Kan skrive under på at det manglet astringens og bitterhet. Jeg holder muligheten åpen for at dette er spesielt, og at det, til tross for den høye EBC-verdien, kan brukes ganske mye av det. Simpsons sier jo opptil 20%, og det kan jeg godt tenke meg.

Siden dere nevnte Special B - som jeg har, men som jeg aldri har brukt:confused: - så tok jeg en rask sammenlignende tygge-test. De er nok i slekt, men DRC var litt søtere/rundere, og hadde en fyldigere smak. Special B hadde en liten bitterhet som DRC ikke hadde, og smakte rett og slett litt mindre. Jeg er ikke i tvil om hvilket jeg syntes smakte best, i alle fall.
 
Ja, er nok ikke ulikt Special B, men litt lysere. Høres ut som en vinner i juleøl. Sikkert godt i en skotsk ale også.

Ser for meg det juleølet, ja. Eller en dobbelbokk. Pokker, dette maltet smaker dobbelbokk, som jeg har hatt planer om å brygge. Ikke noe galt med en dobbelbokk som juleøl, vel:)? Jeg kjøpte en Celebrator på polet i går for å overbevise min mye bedre halvdel om gleden og nytten av å brygge noe sånt. Og det må jo gjøres nå, mens kjelleren er kald. Her må det settes gjær!!

Edit: "Salivator" skal det hete - om det blir godt, da:).
 
Høres jo veldig spennende ut. Special b er et malt jeg har slitt med å få helt til, jeg vil så gjerne, men det blir ikke sånn jeg ønsker meg. Dette høres jo absolutt ut som et alternativ det er verdt å prøve.
 
Da har jeg dyrka opp godt med wyeast 1318 etter alle kunstens og Palmers regler, så i morra blir det testøl med dette maltet. Jeg bruker 15% av det som eneste spesialmalt, og det gir meg et ganske mørkt øl; "mørkt ravfarget".

Jeg begynte med å tenke skotsk, så var jeg innom en bitter, men jeg landa til slutt på en Dark Mild. Jeg har ikke sjekka det ut, men jeg tror det er mulig å brygge et øl som vil kunne passere som et greit eksempel på alle disse tre stilene, men det følgende gjør nok ikke det:

OG 1.041, FG 1.012, ABV 3,9% (basert på 72% utgjæring). IBU 22, EBC 28. Meske på 68 + 72 + utmesk på 77. Batch sparge, basert på 82% effektivitet (blir muligens litt høyere). Oppskrift til 25 liter ferdig øl.

Malt
85% Maris Otter(4 kg)
15% DRC 300 EBC (0,7 kg)
Humle
25 gr Target 8% @ 60
20 gr EKG 5% @ 5
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III

Kvart ts sulfat og kvart ts klorid i mesk, ditto i kok.
 
Da har jeg dyrka opp godt med wyeast 1318 etter alle kunstens og Palmers regler, så i morra blir det testøl med dette maltet. Jeg bruker 15% av det som eneste spesialmalt, og det gir meg et ganske mørkt øl; "mørkt ravfarget".

Jeg begynte med å tenke skotsk, så var jeg innom en bitter, men jeg landa til slutt på en Dark Mild. Jeg har ikke sjekka det ut, men jeg tror det er mulig å brygge et øl som vil kunne passere som et greit eksempel på alle disse tre stilene, men det følgende gjør nok ikke det:

OG 1.041, FG 1.012, ABV 3,9% (basert på 72% utgjæring). IBU 22, EBC 28. Meske på 68 + 72 + utmesk på 77. Batch sparge, basert på 82% effektivitet (blir muligens litt høyere). Oppskrift til 25 liter ferdig øl.

Malt
85% Maris Otter(4 kg)
15% DRC 300 EBC (0,7 kg)
Humle
25 gr Target 8% @ 60
20 gr EKG 5% @ 5
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III

Kvart ts sulfat og kvart ts klorid i mesk, ditto i kok.
Denne er jeg skikkelig spent på rapport på.
 
Jeg brygga et brygg til med dette maltet i går (1.april), og tenker det er greit å ha oppskrifta i denne tråden for å kunne samle erfaringene her. Det er en bitter med 3% DRC. Det gir 14 EBC, og med det er den "deep gold"+. Riktig vakker:). Smakte akkurat på en prøve (1.028), og det tegner bra.

Dermed har jeg et brygg med MO + 15% DRC, og et med MO + 3% DRC, og de er ellers ganske like.

OG 1.044, FG 1.010, ABV 4,6%, IBU 27, EBC 14. Meske på 67 + 72 + utmesk på 77. 0,75 ts sulfat + 0,25 klorid i mesk, og ditto i kok.

Malt til 25 liter
4,75 kg Maris Otter (95%)
0,15 kg DRC 300 EBC (3%)
0,10 kg syremalt (2%)
Humle
30 gr Target @ 60
30 gr EKG @ 5
Gjær
WLP013

5 gr Supermoss @ 5
10 dråper Clarex ved gjærtilsetning
 
Sist redigert:
Hei Finn er det denne du hadde med i Dramensveien 43?

Hei Arve:). Ja, denne er den som jeg kjørte triangeltesten med. Og så hadde jeg med en litt mørkere variant, også. Oppskrifta på den finner du litt lenger tilbake i tråden. Forskjellen er stort sett bare at jeg bruker mer DRC, 15% mot 3%, i den andre, som jeg kalte en "dark mild". Det er den nok ikke; begge er en "bitter" (eller "pale ale"), bare i hver sin ende av fargespektret.
 
Tilbake
Topp