Sirkulasjon under mesking - flow

Jeg bygger meg et lite sirkulasjonssystem for mesking i BB30 men lurer litt på effekten av å ha relativt høy gjennomstrømning (= pumpe på full fres).

Systemet jeg bygger har en sil på toppen av BB30 maltrører, så alt overflødig vørter renner ut på sidene, men silen hindrer maltet å flyte over. I tillegg tenker jeg å koble på et bazooka-filter eller lignende på utløpet fra pumpa og senke dette nede i maltet. Så istedenfor at varm vørter drypper sakte ned fra toppen og trekker igjennom hele maltsenga/røret, tenker jeg å prøve en slags tvangsmating av varm vørter midt inne i maltet.

Dette burde sørge for at temperaturen raskere kommer inn i maltet og forhåpentligvis også hjelpe mot at maltet pakker seg i bunnen. Maltet og vørteren burde bli mer en tynn suppe som kontinuerlig virvles rundt.

Ser noen et problem med "tvangsmating" på litt høyere volum enn hva som er vanlig?

Ikke sett på bazooka på utløpet av pumpa. Hvis (når) dette går tett er det ikke champagnen du spretter da, men hekler en blodåre.

Uansett hvilket system du bruker så er det avrenningsflowen som bestemmer hvilken flow du kan ha på pumpa. For stort pådra så lager du vakuum, for lite så kan du dra på mer..

Det er vel ikke noe poeng, heller, i å ha stor gjennomstrømming? Og som Miguel sier, så får du en sugeeffekt som fører til at du presser sammen mesken i bunnen, og du ender opp med at det tetter seg ("stuck mash").

Dersom jeg tolker prosessen din riktig, tenker du at du får skyllet ut mer sukker med høyere trykk og større sirkulasjon. Problemet er at du også pumper sukkerholdig vørter inn i mesken. Mht til temperatur, er du bedre tjent med isolering av hele kjelen

Tanken er å ha stort nok volum som hele tiden sirkulerer, slik at jeg kan justere temperaturen effektivt opp og ned, for eksempel stegmesking på to forskjellige temperaturer. Om man bare skal meske på en enkelt temperatur, da er jeg med på at isolasjon er best og enklest... med det forutsetter at man får temperaturen korrekt fra starten av. Til nå har jeg brukt manuell sirkulasjon med det tar laaaaang tid fra jeg fyller på varm vørter på tommen til den faktisk har rent igjennom... ergo det tar lang tid før jeg får endret temperaturen midt inne i mesken. Som bonus unngår jeg at temperaturen i bunnen av gryta blir for høy slik at enzymene tar skade.

Utløpet vil være ganske langt nede i maltrøret og peke oppover. Dette burde hjelpe til med å virvle opp maltet slik at at det blir mer en tynn korn-suppe istedefor en kake i bunnen med vamt vann over. Det burde også hjelpe mot vakuum-effekten og stuck mesk.

Vi snakker ikke om noe spesielt høyt trykk, men hva en sirkulasjonspumpe gir når den ikke blir begrenset. Tror pumpa skal klare rundt 12L per minutt eller noe deromkring.
Dette er kun for sirkulering under mesk og ikke for skylling. Da vil man jo ha akkurat motsatt effekt av det jeg prøver å oppnå ;-)

Tilbake
Topp