Sjiktning i fat?

Tobiash

Norbrygg-medlem
Har et fat red IPA stående. Vært veldig god hele veien men plutselig en dag ble den udrikkelig. Gikk en snau uke fra veldig bra til helt usmakelig. Fatet har stått samme plass hele tiden. Det er en hendelse som skjedde for noen måneder siden som får meg til å stusse. Sikkerhetsventilen hadde knukket i plasten og var helt borte. Ølet var dødt og det var et hull rett ned til godsakene. Sikkert mye co2 i kjøleskapet siden hele sodastream flasken tømte seg men lell.
Byttet sikkerhetsventil og karbonerte på nytt.

Kan ølet ha startet å oksidere fra toppen og nedover og ført til en lagdeling inni fatet med oksidert og ikke oksidert væske?

Har opplevd noe liknende med frysing av et fat en gang. Vannet fryser ut og legger seg i toppen som slush. Hvis man da tiner opp igjen vil man kanskje også oppnå en lagdeling med vann på toppen og sterk øl i bånn?
 
Høres veldig usansynlig ut. Sikker på det er oksidering?
Ikke sikker. Men gikk uansett fra å være god til å bli udrikkelig på en ukes tid. Kan en infeksjon ødelegge et fat så fort? Hvordan det kan ha seg uten at vi snakker om en sjiktning inni fatet sliter jeg litt med å forstå siden fatet har stått på samme plass med samme gass og serveringsslange koblet hele veien.
 
Usmaken, enten den skyldes oksygering eller infeksjon eller noe annet, er neppe lagdelt. Bare en dag så ble det så mye av det at det smakte vondt. Tenk på melk. Drikkbar den ene dagen og sir den neste.
 
Du så at den sto med sikkerhetshullet åpent, var det no annet i kjøleskapet som kan ha forårsaket usmak?
Sur melk eller no..?
 
Du så at den sto med sikkerhetshullet åpent, var det no annet i kjøleskapet som kan ha forårsaket usmak?
Sur melk eller no..?
Ikke noe annet enn ølfat inni der men det er klart at det er sikkert et flust av uønskede bakterier inni der. Den knukkede sikkerhetsventilen var lenge siden. Jeg trodde ølet var ødelagt men ble optimist da det var godt igjen etter karbonering. En rask endring i smaksbildet nå var derfor overraskende.
 
Usmaken, enten den skyldes oksygering eller infeksjon eller noe annet, er neppe lagdelt. Bare en dag så ble det så mye av det at det smakte vondt. Tenk på melk. Drikkbar den ene dagen og sir den neste.
Mye mulig det altså. Jeg kan ikke fysikken her men hvorfor er det helt utenkelig at infeksjonen/oksideringen "spiser" seg nedover fra toppen?
 
Ikke noe annet enn ølfat inni der men det er klart at det er sikkert et flust av uønskede bakterier inni der. Den knukkede sikkerhetsventilen var lenge siden. Jeg trodde ølet var ødelagt men ble optimist da det var godt igjen etter karbonering. En rask endring i smaksbildet nå var derfor overraskende.
Du kan si "Akkurat. Jeg hadde rett fra begynnelsen" og på den måte opprettholde stoltheten ;)
 
Høres ut som om du traff persepsjonsgrensen din. Jeg har det på kun noen av de tradisjonelle usmakene. De fleste kommer snikende og øker over tid, mens andre slår meg i bakhue som en Sodastream flaske på avveie.
 
Tilbake
Topp